דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

האם ניתן לבצע פריסה קדימה של מענק מוות וכספי פיצויי פיטורים חייבים במס, במקרה פטירה של עובד ?

קו הפרדה אדום

(הערה: מאמר משנת 2010)

 

השבוע (הערה: המאמר משנת 2010), הופתעתי לקבל פניה טלפונית של פקיד שומה (שלא אציין את שמו) אשר ביקש לברר "מה עומד מאחוריי הבקשה אותה ניסחתי בעבור שאירים של עובד שנפטר, לבצע פריסה לאחור בתיק הנפטר". כאשר השבתי לפקיד השומה כי הסיבה לכך, הינה, בין היתר, כי כיום לא ניתן לבצע פריסה קדימה, מיהר פקיד השומה להשיב, כי אני 'זה' שלא מכיר את הוראות החוק וכי רק לאחרונה ממש הוא ביצע פריסה קדימה לבקשתם של שאירים אחרים וכי מערכת המחשב של מס הכנסה מאפשרת לבצע פריסה קדימה. כאשר נדרשתי שוב להבהיר את העניין בפני פקיד השומה, לא פחות מפתיעה היתה בקשתו, להעביר אליו במייל, את החוזר של מס הכנסה עליו אני מבסס טענותיי אלו.

לסיכום מקרה זה, חזרו אליי השאירים, לאחר הביקור במשרדי פקיד השומה ואמרו: "לא תאמין, המחשב של מס הכנסה מאפשר לבצע פריסה קדימה, למרות שאתה צודק בייעוץ שנתת לנו. מאחר וכעת פקיד השומה יודע כי לא ניתן לבצע פריסה קדימה, לאחר שטרחת ליידע אותו באמצעות משלוח החוזר במייל לבקשתו, מטעמי מצפון הוא לא יכול לאשר לנו זאת..."

לאור זאת, כאשר יד ימין אינה יודעת מה עושה יד שמאל ובפועל, למעשה, מתקיימת אפלייה בין שאירים, אלו משלמים מס כזה ואלו משלמים מס אחר, כנראה יש מקום שוב להזכיר, את מה ששאירים של עובד שנפטר צריכים לדעת ולבטח פקידי השומה:

פריסת מס קדימה (פריסת מס לשנים הבאות)

עד לחודש יולי 2010 לערך, ככלל, ניתן היה לקבל מכל פקיד שומה אישור לביצוע פריסת מס קדימה, לשנים הבאות. במקרה זה החלק החייב במס של כספי הפיצויים ומענק המוות חולק על פני (עד) 6 שנים והתווסף להכנסותיו החייבות במס של השאיר בכל אחת משנות הפריסה וכך גם נקבעה חבות המס על כספים אלו אשר שולמה על ידי השאיר מתוך כספי הפיצויים ומענק המוות שהגיעו לידיו (בוצע ניכוי מס מתוך הכספים בטרם תשלומם לשאיר) וזאת בדומה לפריסת מס המבוצעת על ידי עובד שפרש מעבודתו והכל על פי הכללים לביצוע פריסת מס לפי סעיף 8 (ג) לפקודת מס הכנסה, דהיינו נקבעה מקדמה לתשלום ועל השאיר חלה החובה להגשת דוח שנתי למס הכנסה בכל אחת משנות הפריסה.

אז מה עכשיו ?

בחודש אוגוסט 2010 , יצאה הנחיה מנציבות מס הכנסה לפקידי השומה, לפיה אין להתיר לשאירים לבצע פריסה קדימה על מענק מוות וכספי פיצויי פיטורים של עובד שנפטר.
 
בחודש יולי 2011 רשות המסים פרסמה את החלטתה הסופית לכאורה שלא לאפשר פריסה קדימה במסגרת חוזר מקצועי שפרסמה: 


(עדכון 06/2022 - חוזר זה בוטל ואולם גם במסגרת החוזר החדש מצוין במפורש (בסעיף 4.5 לחוזר מס הכנסה מס' 2/2022 - סעיף 8(ג) לפקודה – פריסת הכנסה – מיום 02/06/2022 (שבתוקף מיום פרסומו)) - כי: "פריסת מענק עקב פטירה לשנים הבאות לא תתאפשר...".

איך פקיד שומה יכול לעשות זאת ?

אם נקרא את סעיף 8 (ג) לפקודת מס הכנסה נראה כי כתוב במפורש: "...אולם רשאי המנהל, אם נתבקש על כך, להתיר חלוקה לתקופה אחרת לרבות לשנים הבאות, בתנאים שיקבע, לרבות תשלום מקדמה", דהיינו רשאי ולא חייב. פריסה לאחור לשנים קודמות קבועה בחוק, במסגרת פקודת מס הכנסה ואילו פריסה קדימה לשנים הבאות אינה קבועה בפקודת מס הכנסה אלא נתונה לשיקול דעתו של פקיד השומה.

רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה





 
 
  
 

מענק עקב מוות - פטור על כספי פיצויים שראו בהם הכנסת עבודה ושולם עליהם המס בשלב ההפקדה (לרבות פטור ממס על הרווחים שנצברו) - סעיף 9(7א)(ב1) לפקודת מס הכנסה

מיסוי מקרה פטירה של עובד - מאמר דיעה

  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.