דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

פרישה - שאלות ותשובות, פריסת מס, רצף פיצויים, טופס 161, הסכם פרישה, תכנון מס

קו הפרדה אדום

במאמר זה נענה על שאלות פשוטות אך נפוצות בהן אנו נתקלים יום יום במהלך עבודתנו בקרב ציבור הפורשים.

"אמרו לי" שאם אני מבצעת פריסת מס על כספי הפיצויים לאחר הפרישה ממקום העבודה האחרון, אסור לי לעבוד במקום עבודה חדש. האם זה נכון ?

   
בוודאי שלא. לא חל שום איסור לעבוד במקום עבודה חדש לאחר פרישה ממקום העבודה האחרון גם אם ביצעת פריסת מס על כספי הפיצויים. מה שנכון הוא, ששיעור המס השולי על כספי הפיצויים החייבים במס, אותם פרסת על פני מספר שנים, ייתכן ויהיה גבוה יותר וזאת בשל ההכנסה הנוספת ממשכורת.
קרא עוד מידע אודות פריסת פיצויים או מענקי פרישה.
   

האם יש יתרון ליועץ מס או לרואה חשבון על פניי, בניסוח הפניה ועריכת מסמכי הבקשה המוגשים למס הכנסה, לצורך הטיפול בכל סוגיות המס הקשורות לפרישתי ממקום עבודתי ?

מזה למעלה מעשור שחוקי המס משתנים חדשות לבקרים. כיום, נדרשת מיומנות בתכנון המס ובקיאות בחלופות המיסוי השונות באמצעותן ניתן לחסוך עשרות אלפי שקלים ויותר בתשלומי המס על מענקי פרישה ותשלומי הפנסיה. במציאות, אין לאדם הסביר את הכלים להתמודד באופן מקצועי מול פקיד השומה, אין לאדם הסביר את היכולת לבדוק את האישורים אותם הוא מקבל מפקיד השומה כאשר במקרים רבים מדיי נעשות טעויות... כמו כן, אין אפשרות מעשית לקבל את ההחלטות הטובות ביותר מבלי לבצע קודם לכן בדיקות כדאיות מקדימות וסימולציות בהתאם לפרופיל האישי. מה גם שפקיד השומה ממלא פיו מים ומנוע מלייעץ לפורש איך מוטב לו לפעול (על פי הנחיית הנהלת רשות המסים כמדיניות). לאור כל האמור הרי שברור שבאופן מציאותי יש יתרון מובהק לפניה לרשויות המס כאשר מצויידים במסמכי בקשה מסודרים שנערכו על ידי איש מקצוע מתאים, יועץ מס או רואה חשבון, מומחה למיסוי ופרישה ובמקרים מסויימים לקבל ייעוץ מס בפרישה מלא הכולל ייצוג מול רשויות המס. כמו כן, שפניה שנוסחה על ידי איש מקצוע והיערכות מקצועית בטרם פניה למס הכנסה, חוסכות מהפורש טרטורים מיותרים, הלוך חזור, לספק מסמכים נוספים לפי דרישת פקיד השומה.

במקום העבודה בו אני עובד מציעים לי לפרוש, לקבל את כספי פיצויים ליד ומייד לאחר מכן להמשיך לעבוד בשכר נמוך יותר או במשרה חלקית. האם זה אפשרי ?

רשות המסים אינה מאפשרת קבלת פטור (עד התקרה) על כספי פיצויים במידה ולא מתקיים ניתוק מוחלט של יחסי עובד מעביד , אנו מפנים אותך לחוזר מס הכנסה שפורסם ביום 31 באוגוסט 2004 המגדיר מפורשות מה הם התנאים לקיום ניתוק מוחלט של יחסי עובד מעביד לרבות קיומה של תקופת צינון לפני חזרה לעבודה אצל אותו מעביד. אחרת, כל כספי הפיצויים עשויים להתחייב במס. לפני הסכמה להמשך עבודה אצל המעביד האחרון לאחר קבלת פיצויי פיטורים לידך ומימוש הזכאות לפטור על כספי הפיצויים עד לתקרת הפטור, מומלץ לקבל ייעוץ אישי ויש להביא בחשבון את כל ההשלכות על הזכויות שנצברו במהלך תקופת העבודה.

מה זה טופס 161 ?

טופס 161 הינו טופס אשר באמצעותו המעביד מדווח לרשויות המס על ניתוק יחסי עובד ומעביד ומפורטים בו: תקופת העבודה, השכר הקובע לחישוב הפיצויים, פירוט סכומי מענקי הפרישה, חלוקה לסכום פטור ממס וסכום חייב במס, פירוט ניכוי המס מכספי הפיצויים במידה ובוצע, פירוט היתרות בקופות הגמל וקרן הפנסיה שמועברות לידי העובד וכן הלאה. טופס 161 - כל ההנחיות

אני עומדת בפני חתימה על הסכם פרישה מרצון, למה כדאי לשים לב בטרם אני חותמת על ההסכם ?

אני ממליץ בחום לקרוא את המאמר המלא בנושא - 10 דברים שכדאי לבדוק בעת חתימה על הסכם פרישה מרצון


מהי תקופת הפריסה המקסימלית ואיך היא נקבעת ?

       
פריסה לאחור - ניתן לפרוס את החלק החייב במס לאחור - בחלקים שנתיים שווים על פני שנות העבודה שבשלהן משולמים מענקי הפרישה וכספי הפיצויים אך לא יותר מ- 6 שנות המס המסתיימות בשנה שבה נתקבלו מענקי הפרישה וכספי הפיצויים.

הערות: יש לשים לב לניסוח "שנות העבודה" דהיינו -

1. אם מספר שנות העבודה בפועל הינו 3 אזי מספר שנות הפריסה הינו 3 ולא 6....
2. אם לצורך הדוגמא בלבד בשנה הרביעית לאחור העובד היה בחל"ת (חופשה ללא תשלום) שנת מס שלמה במלואה (במלואה, לא בחלק ממנה, שנה בה עובדים בחלק ממנה כן תיחשב לשנת עבודה) אותה שנת חל"ת מלאה לא תיחשב לשנת עבודה בשלה משולמים מענקי הפרישה וכספי הפיצויים ולא ניתן יהיה לכלול אותה בשנות הפריסה לאחור, כלומר במילים פשוטות בדוגמא זו בפועל הפריסה תתאפשר בחלקים שווים על פני מקסימום 5 שנות מס ולא על פני 6 שנות מס.

פריסה קדימה - יש שני כללים מצטברים, פריסה קדימה תאושר רק במקרה בו מספר שנות העבודה (נטו, בניכוי חל"ת) שווה או עולה על שש שנים + על כל 4 שנות עבודה (נטו, בניכוי חל"ת) מגיעה לפורש שנת פריסה אחת, אך לא יותר מ- 6 שנות מס (הערה: בפריסה קדימה כל תקופת חל"ת תשפיע על חישוב תקופת העבודה נטו).

בעת הפרישה ביצעתי פריסת מס ל- 6 שנים, נאמר לי כי אני חייב להגיש דוחות שנתיים למס הכנסה במשך כל תקופת הפריסה, האם אני אכן חייב ? האם אני יכול לעשות זאת באופן עצמאי ?

ראשית, צדק מי שאמר לך שאתה חייב לדווח למס הכנסה על כל הכנסותיך במהלך כל שנות הפריסה באמצעות דוח שנתי למס הכנסה, שנית, בוודאי שאתה יכול להגיש את הדוח השנתי למס הכנסה באופן עצמאי. אולם, ישנם יתרונות לא מבוטלים בהסתייעות ברואה חשבון ו/או יועץ מס המומחים למיסוי בפרישה ובקיאים בכל הקשור להטבות מס לגמלאים.

מומלץ להכיר את מגוון הטבות המס להן אתה זכאי ולדעת לדרוש אותן, אוסיף ואומר כי כאשר הדוח מוגש באמצעות איש מקצוע, באמצעות סימולציה ממוחשבת ניתן לדעת מראש, במדויק, האם מגיע לך החזר מס או שמא עליך לשלם סכום נוסף למס הכנסה בגין אותה שנת המס אליה מתייחס הדוח.

ישנם חוקים ותקנות רבים אשר מומלץ להיות בקיא בהם, ישנן אפשרויות שונות לאופן הצגת ההכנסות, הניכויים והזיכויים, במסגרת הדוח השנתי, במיוחד במהלך שנות הפריסה, אשר עשויות להביא לתוצאת חישוב שונה ! ולהפוך מצב מתשלום נוסף להחזר מס.

אין תחליף לניסיון מקצועי מצטבר אשר יש ביכולתו להביא למיקסום ההטבות להן זכאי הפורש ולחישוב המס באופן האופטימלי עבורו.

מה תהא שנת המס הראשונה בפריסה קדימה ? האם ניתן להתחיל את הפריסה החל מהשנה העוקבת לשנת עזיבת מקום העבודה או הפרישה ?

 
עזיבת מקום עבודה או פרישה לפני ה- 30 בספטמבר באותה השנה, תביא לכך ששנת הפריסה הראשונה תהיה ככלל אותה השנה בה העובד עזב את מקום העבודה או פרש.

מדוע ככלל ? מאחר וגם כאשר עזיבת מקום העבודה או הפרישה לפני ה- 30 בספטמבר באותה השנה, ניתן לבקש לפרוס קדימה את כספי פיצויי הפיטורים ומענקי הפרישה החייבים במס, כך ששנת הפריסה הראשונה תהיה זו העוקבת לשנת עזיבת מקום העבודה או הפרישה, ואולם בתנאי שסך שנות הפריסה, לרבות שנת עזיבת מקום העבודה או הפרישה שאליה לא יוחס החלק החייב במס, לא יעלה על מספר שנות הפריסה שהעובד הפורש היה זכאי להן בהתאם לכללי הפריסה. כלומר, העובד הפורש יוכל לבקש לדחות את שנת הפריסה הראשונה אך במקביל, תופחת לו שנה אחת משנות הפריסה להן הוא זכאי.

עזיבת מקום עבודה או פרישה החל מה- 30 בספטמבר באותה השנה (כולל), תביא לכך ששנת הפריסה הראשונה תהיה לפי בחירת הפורש בין 2 החלופות הבאות: השנה בה הוא עזב את מקום העבודה או פרש (שנת הפרישה) או שנת המס הבאה לאחריה (כמובן ללא פגיעה במספר שנות הפריסה).


פריסת המס מתבצעת שנים קדימה או אחורה ?

ניתן לפרוס את הפיצויים החייבים הן קדימה והן לאחור, יש לבחון את הכדאיות בהתאם להכנסות שהיו במהלך תקופת העבודה עד למועד הפרישה ובהתאם להכנסות הצפויות לאחר מועד הפרישה.

מה זה רצף קצבה והאם ניתן להתחרט ?

ניתן לעיין בהרחבה בנושא בכל הקשור לרצף קצבה וחרטה ממנו בקישור - רצף קצבה

ביצעתי פריסת מס ל- 6 שנים על כספי הפיצויים החייבים, מה החובות שחלות עליי במהלך תקופת הפריסה ?

עליך להגיש דוח שנתי למס הכנסה בכל אחת משנות הפריסה על מנת לבצע התחשבנות סופית עם רשויות המס.

למרות שביצעתי פריסת מס על כספי הפיצויים ל- 6 שנים , בעת הפרישה פקיד השומה הורה למעביד שלי לנכות מכספי הפיצויים מראש את כל המס המגיע לו. מדוע ?

פריסת מס, משמעותה שמס הכנסה מחשיב את ההכנסה החייבת במס מכספי הפיצויים שמעל תקרת הפטור (כספי הפיצויים החייבים) כאילו הרווחת את ההכנסה הזו על פני 6 השנים הבאות שלאחר הפרישה. הפריסה הינה של ההכנסה אך לאחר חישוב המס כל המס מנוכה כמקדמה בסכום חד פעמי. במידה ובמהלך שנות הפריסה יהיה מגיע לך החזר מס לאחר הגשת הדוח השנתי למס הכנסה תקבל את בחזרה את התשלום העודף, במידה ויווצר חיוב במס, תידרש לשלם הפרשים למס הכנסה בנוסף על המקדמה ששולמה בעת הפרישה.

מענק פרישה ו/או פיצויי פיטורין - איך מחשבים ומה הם הפיצויים הפטורים ממס והפיצויים החייבים במס ?

מחשבון פיצויי פיטוריןחישוב פיצויי פיטורין

אם אני מבצעת פריסת מס על פני 6 שנים, זה אומר שלא אוכל לקבל את כל כספי הפיצויים ליד, לאחר ניכוי המס ?

לאחר שפקיד השומה (מס הכנסה) קובע מהו ניכוי המס, ניתן למשוך / לקבל ליד את כל כספי הפיצויים לאחר ניכוי המס, בסכום חד פעמי. כאמור, הפריסה הינה של ההכנסה החייבת על פני 6 השנים והיא מתבצעת לצורך חישוב המס ולא מעבר לכך.

פרשתי במהלך השנה, באילו מצבים עשוי להיווצר לי החזר מס ממס הכנסה ?

דוגמאות להחזר מס ממס הכנסה ניתן לראות במאמר -באילו מצבים עשוי להיווצר החזר מס הכנסה לפורשים

מה זה רצף מעסיקים / רצף פיצויים ?

הסבר ופירוט היתרונות הגלומים בביצוע רצף פיצויים ניתן לעיין בדף -רצף פיצויים

מידע זה הינו כללי ונועד להמחשה בלבד, אין הוא מהווה ייעוץ אישי, חבות המס הסופית תיקבע אך ורק על ידי רשויות המס. ההגדרות והתנאים המלאים מופיעים ביתר פירוט בפקודת מס הכנסה ובתקנות.

מסמך זה מנוסח בלשון זכר ו/או בלשון נקבה אך פונה לנשים ולגברים כאחד.



  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.