דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

האם 1,000 שקלים זה הרבה כסף ? תלוי איזה פקיד שומה שואלים

קו הפרדה אדום

 

לאחרונה, פקיד שומה (לא אציין את שמו), נתבקש לתקן טעויות מספריות שמצאתי באישורי פקיד השומה שמסר מספר ימים קודם לכן לפורש לצורך משיכת כספי הפיצויים מקופת גמל אישית לפיצויים.

נניח ונאמר כי טעויות קורות וכולנו בני אדם... למרות שכל הטפסים והמסמכים שמסר הפורש לפקיד השומה, נערכו על ידי בצורה מסודרת להפליא ואף הסכומים מהם התעלם פקיד השומה בעת המצאת האישורים (אשר לגביהם נתבקש להתייחס בשנית), המופיעים בטפסים (161, 161א), סומנו בקו תחתון עם סימני קריאה לצידם לצורך הדגשתם מאחר ושיערתי כי פקיד השומה עלול להתעלם מהסכומים הללו... (למה שיערתי כך ? לצערי, מנסיונות רבים קודמים בהם פורשים נאלצו לגשת לפקיד השומה הלוך ושוב לתיקון אישורים שגויים).

כאשר פנה הפורש לפקיד השומה לתקן את הטעויות שנפלו באישורי פקיד השומה, מעבר ליחס המשפיל והמעליב לו זכה הפורש מאותו עובד מס הכנסה, עד כדי כך שכמעט חזר בו הפורש מבקשתו לתקן את האישורים והתקשר אליי להתייעץ האם לוותר, ביקש אותו עובד מס הכנסה לשוחח עימי בטלפון ואמר לי בצורה ישירה שאינה משתמעת לשתי פנים: "בשביל הטעויות הקטנות הללו אני לא מתקן את האישורים ולא עושה את כל העבודה מחדש...מדובר בהפרשים קטנים"

השווי הכספי של הטעויות היה בסך כ- 1,000 שקלים בנטו. 1,000 שקלים תשלום מס ביתר עקב אותן טעויות של אותו עובד מס הכנסה "שלא היה לו כח" לעשות מלאכתו נאמנה וזאת במקום להתנצל בפני הפורש על הטעויות והטרטור הנוסף שנגרם לו.

רק לאחר שעמדתי על כך באותה שיחת טלפון שהאישורים יתוקנו, הואיל אותו עובד מס הכנסה לתקן את האישורים בכתב ידו, ידנית על גבי האישורים המודפסים השגויים, מבלי לעדכן את מערכת המחשב של מס הכנסה בסכומים הנכונים (העובדה שמערכת המחשב של מס הכנסה לא עודכנה בהתאם לתיקון שבוצע באופן ידני תוביל לכך בהמשך כי הטעויות ימשיכו לבוא לידי ביטוי במהלך שנות הפריסה...).

אעיר, כי על פקידי השומה חלה חובה כפולה לבצע עבודתם נאמנה, בקפדנות, ביסודיות, ולו בשל העובדה כי למרבית הנישומים אין בכלל את הכלים לבדוק אם האישורים אשר הם מקבלים לידיהם, נכונים.

אין לי מילים להביע את מורת רוחי מהתנהגות זו של אותו עובד מס הכנסה מלבד מלומר "חוצפה".

בהערת אגב:

אותו הפורש שניגש לפקיד השומה לתיקון האישורים, לפני כן עבר מסכת תלאות בדרכו לקבל את אותם האישורים השגויים, כמה ימים קודם לכן כאשר מסר את כל הטפסים והמסמכים לעובד אחר במשרדי פקיד השומה, הנ"ל החזיר לו מספר מסמכים בטענה כי אין צורך בהם והם מיותרים. ואולם, כאשר ניגש פעם נוספת למשרדי פקיד השומה לברר מה קורה עם האישורים להם הוא ממתין, נמסר לו כי בקשתו לא טופלה מאחר וחסרים מסמכים. אתם יכולים לשער לבדכם, אלו מסמכים היו חסרים...

כמו כן, מספר חודשים לפני כן, אלמנתו של פורש אחר, אשר גם היא ניגשה לקבל שירות באותו משרד פקיד שומה חוותה חוויות מיותרות לאורך שנה תמימה ! בניסיון לקבל אישורים פשוטים לצורך משיכת הכספים שבעלה ז"ל הותיר לה לאחר לכתו בקופות גמל. במהלך אותה התקופה פניתי אליה תוך הבעת צער והתנצלות בשם מס הכנסה...על היחס לו היא זוכה מאותו משרד פקיד שומה. הנ"ל כתבה לי בתגובה: "ולא סיפרתי לך אפילו במילה על היחס המשפיל וההתייחסות הבוטה אותה ספגתי לאורך כל הדרך ורק נתתי דיווח תמציתי על עיקרי הדברים...".

לא לוותר !
 
מצערת אותי אישית העובדה כי פורשים רבים חוששים מעובדי מס הכנסה עד כדי כך שחדשות לבקרים, נאמר לי על ידי לקוחותיי, בעיתות ובמקרים מהסוג הנ"ל: "אנא אמיר, בוא נוותר, אל תרגיז לי את הפקיד, הוא יתנקם בי אחר כך..."

חברים יקרים, אנו לא מפחדים, אנו לא מתייאשים, בטח לא כאשר אנו צודקים. גם כאשר עובד רשות המסים עושה שימוש בלשון מאיימת. לשון לה אני זוכה באופן אישי, לעיתים קרובות מדיי.

אין לאף עובד מס הכנסה את הזכות להעליב, להשפיל, לאיים, לנבל את הפה, להתנהג בחוסר כבוד ולנהוג בנישומים ובמייצגים בחוסר סבלנות וסובלנות ובטח שאין לו את הזכות לגרום לכם לשלם שקל אחד של מס מיותר רק בגלל עצלנות וזלזול.
 
תגובה (לא רשמית!!) מצד בכיר ברשות המסים

ואם כל זה לא מספיק מצער... ראו ציטוט של תגובה של אדם בכיר ברשות המסים אליו פניתי לאחרונה בדרכי נועם, בשפה חברית, בבקשה בכתב לבחון את איכות השירות והיחס לו זוכים הפורשים בביקוריהם במשרדי פקידי השומה:

"אני משתדל לוודא אחידות בפקידי השומה, כמו גם ניסיון להביא להרחבת בסיס הידע אצל המייצגים. מקווה שזה ישפר את איכות השרות. האגף עושה מטעמו מאמץ לשפר שרות כולל הרחבת שעות קבלה ושיפור השירות. גם קצת הבנה ופרגון מצד המייצגים יסייעו להפחתת מתחים וגיוס העובדים באגף למתן שרות טוב יותר. מניסיון ומעבר בין משרדים, ראיתי שמספיק נישום אחד שאינו שבע רצון ומתנהג שלא כיאות, כדי לפגוע ביעילותו של הפקיד כל אותו היום וכך המערכת מזינה את עצמה בכעס וחוסר שביעות רצון".

לדעתי, בושה וחרפה לנותן תשובה זו אשר מעביר את האחריות לתופעות אותן תיארתי כאן ל"מייצגים" (המייצגים למי שלא ברור לו מי הם, אלו הם רואי החשבון ויועצי המס המייצגים את הנישומים מול רשויות המס).
 
לדעתי, בושה וחרפה לנותן תשובה זו אשר מעביר את האחריות לתופעות אותן תיארתי כאן ל"נישומים" (הנישומים למי שלא ברור לו מי הם, אלו הם אתם, הפורשים, המפוטרים, המתפטרים, כל מי שניגש למשרדי פקידי השומה לצורך קבלת אישורים בעת עזיבת מקום עבודה או פרישה).
 
אם זה לא "שירות לקוחות בתשלום" אז מהו "שירות לקוחות בתשלום" ?
 
אם תשובה מהסוג הנ"ל היתה ניתנת על ידי סמנכ"ל שירות לקוחות בחברה מסחרית הקטנה ביותר או אפילו אחרון הפקידים באותה חברה, הוא היה מפוטר במקום.

רשות המסים לא מפנימה כי מוטלת עליה החובה לספק שירות לקוחות איכותי יותר מכל גוף אחר, מסחרי או ציבורי וכי הם מקבלים על שירות זה תשלום שוטף חודש בחודשו במהלך כל תקופת עבודתנו ואף לאחר מכן, בצורת מס ההכנסה שכל אחד ואחת מאיתנו משלם.

המס המשולם, גם אם הוא תשלום חובה על פי חוק ולא תשלום וולנטרי, הינו תשלום עבור קבלת שירותים מהמדינה על כל מוסדותיה כולל פקידי השומה ואם זהו לא תשלום עבור שירות לקוחות ? אז מהו תשלום עבור שירות לקוחות ?

 
מכאן, ולאור כל זה, אני קורא לכל פקידי השומה, להנהלת רשות המסים ולכל עובדי מס הכנסה לשפר את איכות השירות, רמת המקצועיות והיחס האישי להם זכאים כל הנישומים במדינת ישראל בעת עזיבת מקום עבודה או פרישה ובכלל.

חבל שמרבית הנישומים הנפגעים מיחס כגון זה של עובדי מס הכנסה חוששים להלין על כך מהסיבות שגם אתה הקורא, יכול להעלות על דעתך, לבדך...

זה לא אישי – זה סופר אישי

מכירים את המשפט הזה בא בימים: "זה לא אישי..." כאשר רבים מאיתנו נאלצים לפנות בתלונה לגוף מסויים, מקדימים ואומרים רק על מנת לזכות באוזן קשבת של אותו נותן שירות: "זה לא אישי, זה לא אתה, זה הגוף שאתה עובד בו...זו החברה שלך". ואני שואל: "מה זה הגוף שאתה עובד בו אם לא אתה וחבריך שעובדים לצדך ?". לכן אני אומר, זה מתחיל ונגמר באנשים ולכן זה סופר אישי, לא רק אישי. מי שיושב עשרות שנים על הכיסא ואין לו כח לתת שירות מקצועי וסובלני, שיוחלף ! אין מקומו בגוף אחד החשובים והגדולים בישראל המספק שירות לקוחות לכולנו.

הבהרה סופר חשובה:

מייצג (רואה חשבון או יועץ מס) הבא לטעון טענות מהסוג הנ"ל, חלה עליו חובה כפולה ומכופלת לנהוג בדרך ארץ, בנימוס ובכבוד לזולת, לגלות אורך רוח וסובלנות ולדבר בשפה יפה ומכובדת, לגלות הבנה ללחצים השונים המופעלים על עובדי ציבור, לפעול במקצועיות, לפעול בשקדנות וביסודיות ולהתנהל בבהירות ככל שניתן על מנת להקל על מלאכתו של עובד הציבור הניצב לפניו, מהצד השני של המתרס ואת כל החובות הללו אני נוטל על עצמי יום יום בעבודתי למען לקוחותיי.

כמו כן, אין לראות בסקירת אירועים שליליים אלו (שלצערי מתרבים מיום ליום ולכן חשוב לי להעלותם על הכתב) ובדברי הביקורת שלי - כהכללה כלפי כל עובדי רשות המסים בישראל, אשר רבים רבים מהם נותנים שירות מקצועי, שירות נפלא מהלב עם חיוך והרבה אמפטיה. להם אומר: "יישר כח והמון תודה!".

 
 
 
הכותב: עו"ד (רו"ח) אמיר גבאי

אין מדובר בחוות דעת משפטית. מאמר זה מובא כאן לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ. במסגרת המאמר מובאות דעה אישית ופרשנות אישית בלבד של כותב המאמר. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה. מסמך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד. המידע מוצג להמחשה בלבד.



 
 
  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.