דף הבית
אפס מכירות, 100% ייעוץ
לתאום פגישת ייעוץ
1599-500-570
בי. פור יועצי פרישה בע''מ פרישה
סימולטור 161
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
אפליקציות
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

פטור ממס על פנסיה של פורש צה"ל – החל מגיל פרישה (קיבוע זכויות) - חלק א

איך משפיע היוון פנסיה "לכל החיים" שביצע פורש צה"ל, שנים רבות לפני הגעתו לגיל הפרישה ?

 

פטור ממס לקצבה מזכה

סעיף 9א לפקודת מס הכנסה מעניק פטור ממס על הכנסה מפנסיה חודשית לזכאים, בכפוף לכל התנאים כמפורט בסעיף זה.

• הפטור ממס לפי סעיף זה, נקבע כשיעור (אחוז), המשתנה במהלך השנים הבאות, מתוך "קצבה מזכה" כהגדרתה בפקודת מס הכנסה.

• "הקצבה המזכה" הינה סך של 8,480 ש"ח נכון לשנת המס 2019.

• שיעור הפטור ממס המקסימלי, מתוך "הקצבה המזכה":

2012 עד 2015 – 43.5%

2016 עד 2019 – 49%

2020 עד 2024 – 52%

2025 ואילך – 67%

 
בהתייחס לפורשי צה"ל:  

• ככלל, זכאי לפטור ממס על פי סעיף זה – מי שהגיע לגיל פרישה על פי החוק, (ההגדרה המצומצמת הרלבנטית לקצבה מצה"ל, שכן אין משמעות ממשית ל"גיל הזכאות" כהגדרתו בסעיף מאחר ופורש צה"ל מקבל את הקצבה החודשית כבר החל מיום הפרישה מצה"ל... (למעט אלו שפרשו מצה"ל ללא זכאות מיידית לתשלום פנסיה חודשית)).

• נוסיף כי כמו כן, יראו אדם כאילו הגיע לגיל פרישה אף אם הוא פרש פרישה מוקדמת בשל נכות יציבה בדרגה של 75 אחוזים או יותר שנקבעה על פי אחד החוקים המפורטים בסעיף 9(5)(א) או על פי תקנות שהותקנו מכוח סעיף 9(5)(ב).

• בחינת הזכאות לפטור ממס על הפנסיה החודשית וקבלת אישור מס הכנסה בהתאם, נעשית בדרך של הליך שנקרא "קיבוע זכויות" (הגשת טופס 161ד וכל הנספחים הדרושים, לפקיד השומה באיזור המגורים של הפורש).

• יש לשים לב כי ייתכנו השלכות נוספות (מעבר למתואר בהמשך מאמר זה) על אופן חישוב הפטור ממס על הפנסיה החודשית ותוצאת החישוב של פקיד השומה -

• ככל שהפורש במעמד פרישתו בצה"ל בחר לממש את יתרת הפטור ממס (ככל שנותרה לו, לאחר מימוש הפטור על מענק הפרישה שקיבל מצה"ל) גם כנגד פדיון ימי המחלה (או "מענק התארגנות"), מה שנקרא בדפי הסימולציה "אופציה א'". (נדגיש כי מימוש הפטור ממס על מענק הפרישה "עצמו" שקיבל הפורש מצה"ל אינו פוגע בפטור על הקצבה החל מגיל הפרישה!). (ראה עוד הסברים לגבי אופציה א' ואופציה ב': מצגת פרישה מצה"ל - עדכנית לשנת המס הנוכחית). (להלן קישור למאמר בנושא: איך משפיע מענק פרישה פטור ממס שקיבל פורש צה"ל, שנים רבות לפני הגעתו לגיל הפרישה ?).

• ככל שהפורש, לאחר פרישתו מצה"ל, המשיך לעבוד במקומות עבודה נוספים עד להגעתו לגיל הפרישה, כאשר במעמד סיום יחסי עבודה באותם מקומות עבודה, קיבל מענקי פרישה וכספי פיצויי פיטורים נוספים, פטורים ממס.
 
 
רקע בנושא היוון פנסיה של פורש צה"ל -
 
 
 
 
מהו החלק הפטור ממס בהיוון הפנסיה ?
 
 

שיעור הפטור ממס ממנו נהנה פורש צה"ל כנגד הסכום המתקבל מהיוון הפנסיה (*)

פורש זכאי שהיה חייל ונולד עד 31/12/1964 35%
פורש זכאי שהיה חייל ונולד לאחר 01/01/1965 ועד ל- 31/12/1966 30%
פורש זכאי שהיה לוחם 30%
פורש לוחם שפרש עקב נכות 30%
פורש זכאי שהיה חייל ונולד לאחר 01/01/1967 ועד ל- 31/12/1970 25%
פורש זכאי שהיה חייל ונולד לאחר 01/01/1971 ועד ל- 31/12/1974 14%
 
(*) שיעור הפטור ממס מתוך "קצבה מזכה" כהגדרתה - סך של 8,480 ש"ח נכון לשנת המס 2019.

הגדרות לעניין זה:

"פורש זכאי" – מי שהיה חייל, עובד שירותי הביטחון, שוטר או לוחם, שפרש לפני גיל פרישה, ושמתקיימים בו כל אלה:
(1) הוא פרש על פי חוק הגמלאות.
(2) הוא היוון לפי חוק הגמלאות את הקצבה המגיעה לו לפי החוק האמור בשנת המס שבה פרש או בשנת המס שלאחריה.

"לוחם" - חייל, עובד שירותי הביטחון או שוטר שמתקיימים בו שני אלה:
(1) הוא השלים 5 שנות שירות, ולעניין חייל - 5 שנות שירות קבע, וקיבל בתקופה האמורה תוספת פעילות רמה א' או תוספת אחרת גבוהה יותר, כהגדרתן על פי הדין החל לגביו.
(2) ביום 15 בספטמבר 2003 הוא היה חייל, שוטר או עובד שירותי הביטחון, לפי העניין.

"לוחם שפרש מחמת נכות" - חייל, עובד שירותי הביטחון או שוטר שמתקיימים בו שני אלה:
(1) 15 בספטמבר 2003 הוא היה חייל, שוטר או עובד שירותי הביטחון, לפי העניין.
(2) הוא פרש מחמת נכות שאירעה במהלך ועקב שירותו בתפקיד, שזיכה אותו בתוספת פעילות רמה א' או בתוספת אחרת גבוהה יותר, כהגדרתן על פי הדין החל לגביו.

 
בהקשר זה חשוב לא להתבלבל בין שיעור הפטור (35% יורד עד 14% כמפורט בטבלה מתוך "קצבה מזכה") לבין שיעור ההיוון שביצע הפורש (מתוך הפנסיה החודשית שלו), המוגבל בשיעור של כ- 25% בלבד.
 
דהיינו, פורש צה"ל "ותיק" שביצע היוון לפני שנים רבות, בשיעור (המקסימלי) של כ- 25% בלבד מתוך הפנסיה החודשית שלו, אין זה אומר בהכרח שלא מימש את מלוא הפטור ממס עד לשיעור של 35% מתקרת קצבה מזכה, כמפורט בטבלה !
 
כל פורש צריך לבצע בדיקה אישית בהתאם לנתונים האישיים שלו.
 
כל פורש צריך לבדוק מהו שיעור הפטור ממס מתוך "הקצבה המזכה" ממנו נהנה כנגד הסכום המהוון כשביצע את ההיוון (לפי תקרת הקצבה המזכה נכון לשנת הפרישה שלו מצה"ל ולפי הגדרתה בחוק דאז המביאה בחשבון גם את הפנסיה ששולמה לו בפועל...) ולא די בנתון מהו שיעור ההיוון שביצע מתוך הפנסיה שלו.
 
איך בודקים ? יש לפנות למחלקת פרישה בצה"ל (מופ"ת) ולהצטייד במסמך בו מפורטים כל פרטי ההיוון שביצע. אגב, לעניין בדיקות נוספות שנדרש לעשותן ולעניין נתונים רלבנטיים נוספים, יש להצטייד גם בהעתק טופס 161 בהתייחס לפרישתו מצה"ל.
 
 
אז, איך משפיע היוון פנסיה "לכל החיים" שביצע פורש צה"ל שנים רבות לפני הגעתו לגיל הפרישה על מידת זכאותו לפטור ממס על פנסיה חודשית החל מגיל פרישה ? מה הקשר לתיקון 190 לפקודה ?

להלן מדיניות רשות המסים הבאה לידי ביטוי בהוראות פקודת מס הכנסה ובהוראות חוזר מס הכנסה:

סעיף 13 (ז) - הוראות מעבר - לחוק לתיקון פקודת מס הכנסה מס' 190 והוראת שעה, התשע"ב–2012 : לעניין היוון קצבה של פורש זכאי, לפי הוראות סעיף 71(ד) לחוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 - תיקוני חקיקה, התשס"ד–2004, לא תעלה הקצבה המזכה על תקרת הקצבה המזכה, והוראות סעיף 9א(ה)(2) לפקודה, כנוסחו בסעיף 5(4) לחוק זה, לא יחולו אלא אם כן ההיוון הוא של קצבה המגיעה לאחר גיל הזכאות; בסעיף קטן זה, "קצבה מזכה" ו"תקרת הקצבה המזכה" – כהגדרתן בסעיף 9א(א) לפקודה, כנוסחו בסעיף 5(1)(ג) לחוק זה.

ובמילים פשוטות: מלבד שינויים קלים של ניסוח, אין שינוי ממשי בהוראות המיוחדות המתייחסות לפורשי צה"ל וכוחות הביטחון, לרבות שוטר וסוהר, ובמצבם לאחר תיקון 190 לפקודה. דהיינו ככלל, אין "הרעה במצבם" והפטור ממס על היוון קצבה בעת פרישה (שחרור מהשירות), אינו פוגע בזכאות לפטור ממס על הקצבה החודשית לאחר גיל פרישה. חריג: אלא אם "ההיוון הוא של קצבה המגיעה לאחר גיל הזכאות..." ראה הגדרת גיל הזכאות בסעיף 9א לפקודת מס הכנסה, ככלל, לא לפני גיל פרישה לפי החוק...

סעיף 5.7 לחוזר מס הכנסה מס' 02/2013 - תיקון 190 לפקודה - הוראות סעיף 9א למתן פטור על הקצבה המזכה (הוראות מעבר):

סע' 5.7.1 – יחיד שהיוון בפטור חלק מקצבתו הפטורה לתוחלת חייו, טרם כניסתו של תיקון 190, והגיע לגיל הזכאות לאחר כניסת התיקון לתוקף – שיעור הפטור המפורט בסעיף 9א(ב), יופחת בשיעור הקצבה הפטורה שהוונה (במסגרת החוזר מובאית דוגמת חישוב שניתן להיעזר בה ואולם שימו לב, הערה לגבי הדוגמא: לא להתבלבל...בדוגמא המובאית שם, בפועל, הפורש אכן היוון 25% בלבד מתקרת קצבה מזכה נכון לשנת 2001 (מאחר והפנסיה שלו היתה קטנה מתקרת קצבה מזכה) ולא את מלוא 35% הפטורים מתקרת קצבה מזכה ולכן עומדת לזכותו יתרת פטור גדולה יותר למימוש כנגד הפנסיה לאחר גיל הפרישה...).

סע' 5.7.2 – יחיד שהיוון חלק מקצבתו הפטורה לתקופה מוגבלת, ותקופת ההיוון חופפת לתקופת הפטור שלאחר גיל הזכאות, יתרת ההון הפטורה לקצבה תהא ההון הפטור או יתרת ההון הפטורה בניכוי החלק היחסי מן הסכום שהוון כשהוא צמוד למדד ינואר בשנה שבה פרש. לעניין זה, החלק היחסי היא כיחס התקופה החופפת לתקופה שהוונה. (במסגרת החוזר מובאית דוגמת חישוב שניתן להיעזר בה).

סע' 5.7.3 – יחיד שהיוון בפטור חלק מקצבתו הפטורה לתוחלת חייו, או לתקופה קצובה הנמשכת מעבר לגיל הזכאות, וגם משך מענקים פטורים והגיע לגיל הזכאות לאחר כניסת התיקון לתוקף, יחולו עליו הוראות סעיפים 5.7.1 או 5.7.2 בהתאמה, וכן תופעל נוסחת הקיזוז, ואולם, אם משך את המענקים הפטורים והיוון את הקצבה, טרם כניסתו של תיקון 190, הפגיעה לא תעלה על 35% מתקרת הקצבה המזכה. (במסגרת החוזר מובאית דוגמת חישוב שניתן להיעזר בה).

לשם ההמחשה ובמילים פשוטות, נכון להיום, לשיטת מס הכנסה, בהתייחס לשנת המס 2015, ככל שמימש הפורש ("הגימלאי הותיק") את הפטור ממס בשיעור של 35% כנגד ההיוון שביצע הרי שנותר לו שיעור של 8.5% בלבד למימוש כנגד הכנסתו מפנסיה חודשית החל מגיל הפרישה.
 
ומהי עמדתם של גימלאי צה"ל הותיקים והמייצגים אותם בכל הקשור לסוגיה זו ?
 
ברור... שיש מחלוקת בין רשויות המס לבין גימלאי צה"ל הותיקים והמייצגים אותם בכל הקשור למידת זכאותם לפטור ממס על הכנסתם מפנסיה חודשית החל מגיל הפרישה. מבחינת גימלאי צה"ל והמייצגים אותם, לכל הגימלאים הותיקים, לרבות אלו שמימשו את מקסימום הפטור ממס כמתואר מעלה כנגד היוון לכל החיים שביצעו לפני שנים רבות עם פרישתם מצה"ל מגיע פטור ממס בשיעור המלא של 43.5% כנגד הכנסתם מפנסיה חודשית החל מגיל הפרישה (כמובן בהתעלם מהשפעות אפשריות אחרות נוספות כמתואר בתחילת המאמר).
 
איפה "האמת" ? היכן עומדת נכון להיום, המחלוקת בין רשות המסים לבין הגימלאים הותיקים והמייצגים אותם ? מה קורה בפועל במשרדי פקידי השומה ?
 
בהתייחס לאותם גימלאים "ותיקים" אפשר לחלק את הדיון במחלוקת לשתי תקופות:
  • תקופה א' - החל מגיל פרישה (לדוגמא גבר בגיל 67) ועד לגיל 70.
  • תקופה ב' - החל מגיל 70.
 
מדוע חלוקה זו ?  מאחר ובהתייחס לאותם גמלאים "ותיקים", ככלל, החל מגיל 70 מופסקת ההפחתה החודשית מהפנסיה בגין ההיוון שביצעו "לכל החיים" עם פרישתם מצה"ל (ראה: פרשת מצה"ל ועשית היוון פנסיה לכל החיים ? האם ומתי תיפסק ההפחתה החודשית מהפנסיה שלך בגין ההיוון שביצעת ?).
 
מבלי להביע דעתי האישית וזאת על מנת שלא להכשיל את הגימלאים הותיקים והמייצגים אותם בדיונים שעדיין מתנהלים בעניין סוגיה זו, בינם ולבין רשות המסים, אני רק יכול "לתרגם" למילים פשוטות ביותר את עמדת רשות המסים: 
 
בהתייחס לתקופה א' - אין כל יסוד לטענות הגימלאים הותיקים והמייצגים אותם... ככל שיאושר לאותם הגימלאים הותיקים פטור ממס בשיעור "המלא/המקסימלי" כנגד הכנסתם מפנסיה חודשית החל מגיל הפרישה הרי שבפועל הם נהנים מהטבת המס "פעמיים"...
 
בהתייחס לתקופה ב' - העובדה כי צה"ל (בחקיקה) מחל לאותם הגימלאים הותיקים על "החוב" וביטל להם את ההפחתה החודשית מהפנסיה בגין ההיוון שביצעו "לכל החיים" עם פרישתם מצה"ל אינה מבטלת את העובדה כי כנגד הסכום המהוון ובמעמד ביצוע ההיוון עם פרישתם מצה"ל לא נהנו אותם הגימלאים הותיקים מהפטור ממס אשר דאז חושב גם הוא "לכל החיים"... וגם כאן, כמו בהתייחס לתקופה א', ככל שיאושר לאותם הגימלאים הותיקים פטור ממס בשיעור "המלא/המקסימלי" כנגד הכנסתם מפנסיה חודשית החל מגיל 70 הרי שבפועל הם נהנים מהטבת המס "פעמיים"...
 
נכון להיום ועד לעדכון נוסף בנושא ככל שיהיה - (מומלץ לעקוב, נמשיך לעדכן!)
 
לדברי הנציבות, המחלוקת בין רשות המסים לגימלאים הותיקים והמייצגים אותם עומדת בעינה ולא חל שום שינוי בעמדת רשות המסים. 
 
עד לסוף 2015 - הוחלט ברשות המסים, עד לתום הדיונים המתנהלים בין הצדדים ולהחלטה סופית בנושא הנדון: לאשר לאותם הגימלאים הותיקים את "הפטור המלא" וככל שתתקבל החלטה סופית לפיה אין הם זכאים לפטור זה, הם יידרשו להשיב לרשות המסים את הפטור (יווצר להם חוב מס) בצירוף הפרשי הצמדה וריבית !
 
נכון לתחילת 2016 - הוחלט ברשות המסים, לאור חוסר התקדמות בדיונים המתנהלים בין הצדדים, לשוב ולעמוד על עמדתם ולא להמשיך לאשר לאותם הגמלאים הותיקים את "הפטור המלא".
 
נוסיף כי כמו בכל הקשור לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה ונושא הזכאות לפטור על קצבה חודשית, גם בעניין ספציפי זה, עדיין ייתכן מצב של העדר אחידות באופן הטיפול וההתייחסות לנושא בין משרד פקיד שומה אחד למשנהו.
 
 
 
תוכן מאמר זה עשוי להיות רלבנטי (תחת שינויים והתאמות דרושות) גם לפורשים נוספים אחרים, כדוגמת עובדי מדינה שבמעמד פרישתם ביצעו היוון קצבה.
 
 
מאמר זה מובא כאן לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה. מסמך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד. המידע מוצג להמחשה בלבד. חבות המס הסופית בכל מקרה תיקבע אך ורק על ידי רשויות המס.


 
 
טופס 161ד - מכשולים בדרך לקיבוע זכויות והמלצות לעריכה והגשה של טופס 161ד - ידיעה ומאמר שפורסמו בגיליון עדיף - בתאריך 20/12/2017.
מיפוי כספי פיצויים כספי תגמולים
  דף קודם  
Bookmark and Share
הדפס את המאמר
אפליקציות
מחשבונים
טפסים
מצגות
פיצויי פיטורין
פיטורין והתפטרות
מאמרים
כתבות
טופס 161
קיבוע זכויות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook Google Plus
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook +Google
© כל הזכויות שמורות לבי. פור יועצי פרישה בע"מ.