דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

אקטואר בעידן של שינויים תכופים בתחומי המס והפנסיה

קו הפרדה אדום

היא - רוצה את הדירה, הוא - רוצה שלא יגעו לו בפנסיה. נשמע פשוט ? איזון משאבים בעת גירושין בסביבת מיסוי משתנה ותנאי פנסיה לא ודאיים.

 

עו"ד (רו"ח) אמיר גבאי

אין אקטואר, עורך דין או מגשר, שלא נתקל במהלך עבודתו בבקשת בני זוג העומדים על סף גירושין, "לעשות את זה פשוט". הוא, מוכן לתת לה את הדירה והעיקר שהיא לא תיגע לו בפנסיה. היא, גם מעדיפה לסגור חשבון היום ולא לפשוט יד בעתיד. הוא, כמו גברים רבים, מוכן להמר שנים קדימה. היא, כמו נשים רבות, רוצה ביטחון, מעדיפה ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ. אם כך, מדוע זה לא כל כך פשוט ?

מטבע הדברים, אלא אם כן מדובר באיש מקצוע רב תחומי בהשכלתו, הכשרתו ונסיונו, הן האקטואר, הן עורך הדין או המגשר, אינם בקיאים בתחומי המס השונים בכלל ובשינויים המתחוללים חדשות לבקרים בתחום המיסוי הפנסיוני בפרט. כך גם ניתן לומר על תחום החיסכון הפנסיוני. כמה מהם מכירים את תחום החיסכון הפנסיוני לאורכו ולרוחבו, כאשר מיום ליום תנאי הפנסיה פחות ופחות ודאיים ?
 
זה המקום גם להזכיר את יציאתו לאויר העולם של חוק חדש, אשר עושה סדר בכל הקשור לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, אשר כרוכות בו לא מעט הוראות מיסוי חדשות:
 

מפאת כבודם של השופטים בבתי המשפט לא נתייחס למידת בקיאותם ולא נבקר את החלטותיהם. אך מול אנשי המקצוע העוסקים בתחום, כל אחד לפי השכלתו והכשרתו, מהצד השני, אי אפשר שלא להזכיר את אותם ה"כלכלנים" המוציאים תחת ידם חוות דעת "מומחה", מבלי שרכשו השכלה פורמלית ועברו הכשרה מתאימה, הן בתחום האקטואריה, הן בתחום הפנסיה והן בתחום המס וכל בקיאותם מתחילה ונגמרת בשימוש במחשבון פיננסי או בגיליון אקסל. מחדל שכיח המייצר עוולות בהכשר של בית המשפט.

מה אני רוצה לומר ?

המלצות למתגרשים:

  1. זיכרו, בחיים, הדרך הארוכה היא הדרך הקצרה. אל תדלגו על שלב איסוף הנתונים ועל שלב ביצוע חישובים מפורטים באופן מקצועי. יותר מדיי פעמים שמעתי את המשפט הבא מבני זוג בתחילתו של הליך הגירושין: "אצלינו הכל פשוט, חבל על הכסף...". כאשר, בשלבים מתקדמים של הליך הגירושין, לאחר שהנתונים הוצגו בפני בית המשפט טלאים טלאים וחושבו בצורה רשלנית, לפחות אחד מבני הזוג מלין על כך שהתוצאה אליה הגיע בית המשפט – אינה הוגנת ואינה מתיישבת עם השכל הישר. ועכשיו, לכו ונסו להחזיר את הגלגל לאחור.
  2. פנו אך ורק לאיש מקצוע מתאים שרכש השכלה פורמלית ועבר הכשרה מתאימה. ברב המקרים איני רואה חלופה טובה יותר מפניה לאקטואר מוסמך.
  3. אם ניגשתם לאקטואר, ולבטח אם מדובר בכל איש מקצוע אחר, ודאו עם תחילת העבודה כי חישובי המס הכרוכים בחוות הדעת, יבוצעו באופן מקצועי וכן כי נותן השירות מכיר מקרוב את מוצרי החיסכון הפנסיוני על כל תנאיהם. במידה ולא, בקשו לשלב בחוות הדעת, חוות דעת משנית של רואה חשבון לעניין היבטי המס וחוות דעת משנית של יועץ פנסיוני לעניין מוצרי החיסכון הפנסיוני. כך תבטיחו שלא ייגרם עוול לאף אחד מבני הזוג. מזעזע לראות מהצד החלטות של שופטים המבוססות על חוות דעת של "כלכלן" שהציג בפני בית המשפט חישוב של הכנסה מפנסיה לכל החיים לאחד מבני הזוג, מקופת גמל שהיא בכלל קופת גמל לתגמולים (הונית) שאינה מקנה לחוסך זכויות של פנסיה לכל החיים !

המלצות לאקטואר:

  1. אל תעשה פשרות. הפעל שיקול דעת ובמידת הצורך, המלץ ללקוחותיך לשלב בתהליך העבודה, חוות דעת משנית של רואה חשבון לעניין היבטי המס וחוות דעת משנית של יועץ פנסיוני לעניין מוצרי החיסכון הפנסיוני. כך תבטיח שתוצאות חוות הדעת שלך יהיו קרובות למציאות ככל האפשר ותשמור על שמך כאיש מקצוע שאינו מעגל פינות. יש מקרים בהם אני עוצם את עיניי למראה חישובי המס השלובים בחוות הדעת המונחת לפניי, שהקשר בינם לבין הנתונים האישיים וחוקי המס הידועים נכון ליום מתן חוות הדעת, קלוש בהחלט.
  2. תהיה הוגן בתמחור עבודתך. חורה לי לראות מהצד הצעות מחיר של אקטוארים בהן יש כפילויות כמו לדוגמא, הצעת מחיר המבוססת (בין היתר) על מספר פוליסות ביטוח החיים של בני הזוג כאשר חלקן או כולן בנות אותו הדור ונושאות את אותם התנאים בדיוק. אם לפניך מונחות תשע פוליסות ביטוח חיים משנות השמונים, כאשר כולן נושאות את אותה התשואה המובטחת וכולן מכילות כספי תגמולים בלבד ללא כל זכויות פנסיה, לא ברור לי מדוע צריך לתמחר את העבודה פי תשע ממה שהיא היתה צריכה לעלות, בעוד בפועל, מבוצע חישוב אחד לכולן יחד.
  3. מכירים את המשפט, "נא להתנהג בהתאם!" ? גם כאשר אתה איש מקצוע מבוקש, זכור כי עומדים לפניך אנשים ברגעים קשים של החיים. נהג ברגישות, תהא קשוב לצרכים של לקוחותיך ועמוד בלוחות הזמנים. במקרים רבים אני מקבל את הרושם שאותו האקטואר יוצא מנקודת הנחה כי מדובר בשירות חד פעמי ולכן הוא מרשה לעצמו לדלג על הפרק שנקרא שירותיות. זוהי תפיסה שגויה. שים לב, מלבד בני הזוג המתגרשים, מעגל רחב של אנשים צופה בך.


 
 
להתגרש ולצאת לפנסיה - לחץ להורדת הכתבה שפורסמה בגלובס 12.04.09.
 
       
 
 
 
 
 
 
 
 
להלן קישור להצעת החוק - למי שמתעניין ברקע להצעת החוק ובדברי ההסבר להצעת החוק - הצעת חוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, התשע"ד -2014
 
להלן קישור לתזכיר החוק  משנת 2010 - למי שמתעניין ברקע להצעת החוק -  חוק חלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג, התש"ע-2010 - תזכיר חוק
 
להלן קישור לדוח הועדה מחודש 03/2010 - למי שמתעניין ברקע להצעת החוק -  חלוקת חסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו - דוח הועדה
  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.