ממצאי המעקב של מבקר המדינה אחר רשות המסים מעלים כי רשות המסים לא השלימה מאז הדוח
הקודם בשנת 2015 הקמת גוף מייעץ המאפשר להבהיר לפורשים אילו חלופות מיסוי עומדות
לרשותם לעניין החיסכון הפנסיוני, ולפיכך פורשים רבים אינם ערים לכל החלופות !
לדברי מבקר המדינה "פרישה
לפנסיה היא בגדר אירוע מס מהותי בחייו של העובד (הפורש). חוסר הבנה של חלופות
המיסוי, הגבלת זמן לקביעת מסלול הפרישה, חוסר סיוע וייעוץ מצד משרדי השומה,
והיעדרו של סימולטור ייעודי לפרישה - כל אלה עלולים לפגוע בפורש מהבחינה הכלכלית".
ממצאי המעקב מעלים כי
הליקויים בנוגע לאי-מיצוי הטבות מס של פורשים לפנסיה תוקנו במידה מועטה עד היום.
רשות המסים ציינה בתשובתה
למבקר המדינה כי "נושא פרישה לפנסיה הינו נושא מורכב וההחלטות המתקבלות בעת
הפרישה הינן סובייקטיביות לכל פורש בהתאם למצבו האישי, המשפחתי, הכלכלי וצרכיו
בעתיד. רשות המסים אינה מייעצת לפורשים בדבר ההחלטה היות ומדובר בהחלטות
אישיות צופות פני עתיד. מעבר לכך, גם סימולטור אשר יכיל נכונה את כל האפשרויות
והמרכיבים יהיה קשה מאוד לתפעול על ידי האזרח".
בדוח הקודם צוין כי
התעורר חשש כי רבים מהאזרחים הפונים למשרדי השומה אינם ערים לכל חלופות המיסוי
ולהשפעותיהם, והם מושכים את כספי הפיצויים ללא קבלת ייעוץ מקצועי בעניין. הומלץ כי
הרשות תשקול לפשט את חלופות המיסוי בעת פרישה ותביאן לידיעת האזרחים בדרך שתקל
עליהם לקבל החלטה משמעותית בנדון.
עולה כי הרשות החלה בכתיבת
"מדריך לפורש", שבו ירוכז כל המידע הקיים בתחום החיסכון הפנסיוני, ובכלל
זה מידע על חלופות המיסוי הנוגעות לקבלת מענקי פרישה או למענק פרישה עקב מוות. כמו
כן, הרשות החלה לבצע פרויקט משותף עם ישראל דיגיטלית ורשות שוק ההון. במסגרת זו
יובאו כל חלופות המיסוי לידיעת הציבור לצורך מיצוי זכויות הנישום. רשות המיסים
מסרה כי המדריך יושלם ברבעון השני של שנת 2022.
בדוח הקודם נמצא כי, להבדיל
מרואי חשבון ויועצי מס המתמחים בנושא, רשות המיסים לא העמידה לרשות ציבור הנישומים
העומדים בפני פרישה סימולטור שיציג להם את החלופות הפתוחות לפניהם בעת פרישה על
מנת לסייע בידם בעת קבלת החלטות מכריעות בנוגע לעתידם.
בבדיקת מבקר המדינה עלה כי
בדוח ועדת מיצוי הזכויות צוין כי "אופן חישוב הטבות המס בגין ההפקדות לחיסכון
הפנסיוני מורכב ומסובך, אינו ברור לכלל ציבור החוסכים ואף קשה לאנשי מקצוע בתחום
המסים והחיסכון הפנסיוני".
בדוח הקודם צוין כי
לדעת הרשות, אופן חישוב ההטבות בגין ההפקדות לחיסכון הפנסיוני הוא מורכב, ועקב כך
כלל ציבור החוסכים ואף אנשי מקצוע בתחום המיסים והחיסכון הפנסיוני מתקשים בהבנת
הנושא. כמו כן קבע משרד האוצר כי המורכבות של הטבות המס הפנסיוניות הופכת את
ייעודן - המרצת ציבור העובדים להפקיד כספים בחיסכון פנסיוני - לבלתי מושג, שכן
עובדים שאינם מבינים את מהות ההטבה המוצעת להם, אינם צפויים לנצלה.
רשות המיסים ציינה
בתגובתה על הדוח הקודם כי פיתוח כלים ממוחשבים בנושא מיצוי זכויות פנסיוניות הוא
מורכב ודורש משאבים שעדיין אינם עומדים לרשותה. עוד ציינה הרשות כי הנושא מוסבר
בחוברת "דע את זכויותיך".
במרוצת השנים חלו
שינויי חקיקה תכופים שהגבירו את המורכבות והסיבוך בתחום היבטי המס בחיסכון
הפנסיוני. לשם המחשה, בשנת 1980 כל סעיפי הפקודה הרלוונטיים נכללו בעמוד אחד,
ואילו כיום סעיפים אלה מתפרסים על פני כשמונה עמודים בפקודה; גם התקנות
השונות,שבעבר נכללו בכ-30 עמודים בשנת 1980 מתפרסות על פני כ-120 עמודים
בשנת 2020. שינויים אלה מגבירים את הצורך בפעולות לפישוט המידע ובהנגשתו לציבור.
מכל האמור, המסקנה ברורה, הדברים מדברים בעד עצמם. אין תחליף לקבלת ייעוץ מס מקצועי בעת החלפת מקום עבודה או יציאה לפנסיה, ומי שלא עושה זאת, חבל.
צרו קשר לחיסכון בתשלומי המס
צפו בסרטון שפרסם מבקר המדינה - דוח 2021
|