דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

הצעת חוק חדשה לחלוקת זכויות פנסיה בין בני זוג

קו הפרדה אדום

 
 
 
הצעת חוק חדשה הונחה על שולחן הכנסת שמטרתה ליצור חלוקה של זכויות הפנסיה בין בני הזוג, עם הפירוד ביניהם.
 
הצעת חוק זו נועדה להתמודד עם הבעייתיות הקיימת היום, בכל הנוגע לחלוקת זכויות הפנסיה בין בני זוג, במצב של פרידה וגירושין.
 
ההלכות המשפטיות קובעות שבני זוג שותפים בזכויות הפנסיה שצבר כל אחד מהם, במהלך הנישואין באופן כזה שעם הגירושין, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית הזכויות שצבר השני. יחד עם זאת וכפי שאבהיר להלן, קיימת בעייתיות ביחס לרישום הזכויות ע"ש בן הזוג שלא צבר את הזכויות על שמו.
 
אם נתייחס למקרה המסורתי, בו הבעל צבר את כל זכויות הפנסיה או את עיקרן, אזי האשה זכאית למחצית זכויות הפנסיה שצבר בעלה, והבעל יידרש להפריש לה זכויות אלה במועד בו יקבל לידיו את הזכויות בפועל.
 
כיום, זכות האשה (או הגבר במקרה הפוך) לחלקה בזכויות הפנסיה של הבעל, נגזרת מזכות הבעל. דהיינו – מול קרן הפנסיה הבעל נותר המבוטח היחיד וזכויות האשה בגמלה הינן כלפי הבעל בלבד. כך עלול להיווצר מצב בו הבעל (או הגרוש) נפטר בטרם עת, אז מתבטלת זכותו לגמלה ואף חלקה של האשה בגמלה מתבטלת מאליה, שכן היא נגזרת של זכות הבעל לגמלה. חשוב לציין, כי האשה הגרושה, להבדיל מהאשה הנשואה, לא תהיה זכאית לקצבת שארים, כך שהיא תאבד לחלוטין את זכויותיה בגמלת הבעל.
 
בתאים משפחתיים רבים, קצבת הפנסיה שנצברה על ידי בני הזוג הינה העתודה הכלכלית המרכזית לעת זקנה. בהתחשב בכך שבתאים משפחתיים מסורתיים רבים, הבעל פיתח קריירה בעוד האשה תרמה למשק הבית וגידול הילדים, אובדן חלקה של האשה בגמלה במצבים של פטירת הבעל, עלולה לדון את האשה לחיי מחסור ותלות כלכלית. כאמור, האמור רלוונטי לאשה הגרושה בלבד, שכן האשה הנשואה תהיה זכאית לקצבת שארים.
 
חסרונות נוספים של המצב הקיים נוגעים לשליטה המלאה שיש לצד שצבר את הזכויות לפעול בזכויותיו, על אף שחלק מן הזכויות שייכות לבן הזוג השני. כך קיים חשש לביצוע פעולות שיקטינו את זכויות בן הזוג השני (חסר השליטה) בפנסיה. הגוף מנהל הזכות רואה רק בבן הזוג שהזכויות נצברו על שמו כחבר, שכן החברות בקופות הינה על בסיס אינדיבידואלי.
 
מצב מתוקן היה מבטיח את זכויות האשה (או הבעל, במקרה הפוך שהאשה צברה את עיקר הזכויות) בנפרד מזכויות הבעל. הכוונה היא שאם בני הזוג התגרשו וכל אחד מהם מקים תא כלכלי נפרד מן השני, אזי ראוי שהחלק שהאשה צברה בזכויות הפנסיה של בעלה (ולהיפך) ייזקף לזכותה אצל קרן הפנסיה והיא לא תהיה תלויה בבעלה ובמאורעות חייו לצורך קבלת זכויותיה אלה.
 
הצעת החוק נועדה לתקן את המצב וליצור את חלוקת זכויות הפנסיה בין בני הזוג ישירות אצל קרן הפנסיה או הגוף מנהל הזכות, ולמנוע את התלות הקיימת היום בין בני זוג, אשר עלולה להשאיר את בן הזוג שאינו מבוטח פורמאלית, חסר כל זכויות.
 
הצעת החוק קובעת שעם מתן פסק דין על ידי בית המשפט הקובע שזכויות פנסיה שנצברו על ידי אחד מבני הזוג מהוות רכוש משותף לשני בני הזוג, הזכויות הרשומות על שם אחד מבני הזוג בגוף הרלוונטי (הגוף המנהל את קופת גמל או הפנסיה התקציבית) תחולקנה לשני חשבונות נפרדים. בן הזוג שלא צבר את הזכויות על שמו (האשה במקרה שהובא לעיל) יירשם כעמית חדש בחשבון שיפתח על שמו, ובחשבונו ינוהלו הזכויות אשר ביהמ"ש קבע כמנת חלקו.
 
הצעת החוק קובעת כי חלוקת הזכויות בין בני הזוג לא תיחשב כאירוע מס.
 
הצעת החוק יוצרת חלוקה הוגנת של זכויות הפנסיה ומאפשרת לכל אחד מבני הזוג לנהל תיק עצמאי עם הזכויות שצבר – בין אם הזכויות נצברו באופן ישיר בקרן הפנסיה, ובין אם נצברו במסגרת השיתוף בתא המשפחתי.
 
הצעת החוק הינה פרי יוזמה של עמותת ג.ר.נ.י.ת ותנועת נעמ"ת, בסיוע ארגון שתי"ל.
 
בשלב זה מדובר בהצעת חוק בלבד וכדאי להמשיך ולעקוב כיצד ואם הצעה זו תתקדם לכיוון של חקיקה מחייבת.
 
 
מאת: עו"ד שרון פרילינג, מומחית לדיני משפחה וירושה
 
 
 
מאמר זה מובא כאן לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה. מסמך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד. 
 


 
  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.