|
השוואה בין עצמאי עמית יחיד לעצמאי עמית מוטב שהכנסתו שווה לשכר ממוצע במשק
|
|
נכון לשנת המס 2024
|
|
|
|
עצמאי שאינו "עמית מוטב" המשלם בנפרד לביטוח מפני אובדן כושר עבודה - הכנסה חודשית שווה לשכר ממוצע במשק בשנת 2024
עצמאי שאינו עמית מוטב |
ניכוי |
זיכוי |
ניכוי נוסף |
זיכוי נוסף |
ללא הטבת מס |
סה"כ תשלום שנתי |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
הכנסה חייבת במס
לצורך החישוב - שכר ממוצע במשק נכון לשנת המס 2024 במונחים שנתיים
(12,536*12) |
150,432 |
150,432 |
150,432 |
|
|
|
סה"כ תשלום
במונחים שנתיים |
10,530 |
7,522 |
6,017 |
- |
- |
24,069 |
ניכוי משמעותו שהתשלום נחשב להוצאה מוכרת, שיעור
הטבת המס תלוי בשיעור המס השולי של העצמאי וכן יש להביא בחשבון חיסכון אפשרי
נוסף בתשלום דמי ביטוח לאומי ככל שיש חבות בתשלום דמי ביטוח על ההכנסה לפני
ניכוי זה.
זיכוי - העצמאי נהנה מהטבת מס (זיכוי מתשלום מס ככל
שיש חבות מס בשיעור של 35%) (7,522*35%=2,633)
יש תנאים לקבלת הטבות המס,
לדוגמא רק בתנאי שמשולמים 12% הראשונים
יותר ניכוי נוסף בשיעור של עד 4% נוספים.
עמית מוטב - עמית שהופקדו עבורו סכומים בקופה לקצבה
לכל הפחות בסך של 16% מהשכר הממוצע במשק במונחים שנתיים דהיינו 24,069 ש"ח
נכון לשנת המס 2024 (16%*12*12,536) (במעמד שכיר ובמעמד עצמאי, פיצויים
ותגמולים)
עצמאי שהוא עמית מוטב רשאי לדרוש חישוב לפי עמית
יחיד ("רגיל") ככל שחישוב זה מיטיב עימו (על ידי סימון איקס במקום
המתאים בדוח השנתי המוגש למס הכנסה), מומלץ לבצע בדיקת חישוב/סימולציה בתוכנה
לעריכת דוחות שנתיים למס המצויה בכל משרד יועץ מס/רואה חשבון במיוחד במקרים של
חוסך מעל גיל 50 או במקרים שההכנסה השנתית בפועל קטנה מתקרת ההכנסה להטבות המס.
מחשבי רשות המסים אינם מבצעים בדיקה איזו חלופה כדאית יותר לנישום. כמו כן
במקרים מסויימים ניתן לדרוש הטבת מס של זיכוי במקום הטבת מס של ניכוי (על ידי
מילוי השדות המתאימים בדוח השנתי המוגש למס הכנסה) ואולם יש להביא בחשבון גם את
ההשפעה על תשלום דמי הביטוח הלאומי ולא רק על תשלום מס ההכנסה.
עצמאי "עמית מוטב" המשלם בנפרד לביטוח מפני אובדן כושר עבודה - הכנסה חודשית שווה לשכר ממוצע במשק בשנת 2024 - בחלופה זו ייאלץ לשלם תשלום שנתי גדול יותר כדי ליהנות מהטבות מס זהות לאלו של עמית יחיד שאינו עמית מוטב
עצמאי עמית מוטב |
ניכוי |
זיכוי |
ניכוי נוסף |
זיכוי נוסף |
ללא הטבת מס |
סה"כ תשלום שנתי |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
תקרת הכנסה שנתית
נכון לשנת המס 2024 לעניין ההטבה - רובד ראשון |
116,400 |
116,400 |
116,400 |
|
|
|
תשלום רובד ראשון +
זיכוי נוסף |
8,148 |
5,820 |
4,656 |
- |
- |
18,624 |
תשלום נוסף הכרחי
שאינו מזכה בהטבות מס, רק לצורך עמידה בהגדרת עמית מוטב (16% משכר ממוצע במשק
במונחים שנתיים) כתנאי סף לעבור לרובד השני |
- |
- |
- |
|
5,445 |
5,445 |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
השלמה להכנסה החייבת
במס לצורך החישוב - שכר ממוצע במשק נכון לשנת המס 2024 במונחים שנתיים
(12,536*12) - רובד שני |
34,032 |
34,032 |
34,032 |
|
|
|
תשלום רובד שני -
עמית מוטב |
2,382 |
1,702 |
1,361 |
- |
- |
5,445 |
סה"כ תשלום
במונחים שנתיים |
10,530 |
7,522 |
6,017 |
- |
5,445 |
29,514 |
עצמאי "עמית מוטב" המשלם בנפרד לביטוח מפני אובדן כושר עבודה - הכנסה חודשית שווה לשכר ממוצע במשק בשנת 2024 - בחלופה זו ישלם תשלום שנתי זהה לזה של עמית יחיד שאינו עמית מוטב אבל ייהנה מהטבות מס קטנות יותר
עצמאי עמית מוטב |
ניכוי |
זיכוי |
ניכוי נוסף |
זיכוי נוסף |
ללא הטבת מס |
סה"כ תשלום שנתי |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
תקרת הכנסה שנתית
נכון לשנת המס 2024 לעניין ההטבה - רובד ראשון |
116,400 |
116,400 |
116,400 |
|
|
|
תשלום רובד ראשון +
זיכוי נוסף |
8,148 |
5,820 |
4,656 |
- |
- |
18,624 |
תשלום נוסף הכרחי
שאינו מזכה בהטבות מס, רק לצורך עמידה בהגדרת עמית מוטב (16% משכר ממוצע במשק
במונחים שנתיים) כתנאי סף לעבור לרובד השני |
- |
- |
- |
|
3,744 |
3,744 |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
השלמה להכנסה החייבת
במס לצורך החישוב - שכר ממוצע במשק נכון לשנת המס 2024 במונחים שנתיים
(12,536*12) - רובד שני |
34,032 |
34,032 |
34,032 |
|
|
|
תשלום רובד שני -
עמית מוטב |
- |
1,702 |
- |
- |
- |
1,702 |
סה"כ תשלום
במונחים שנתיים |
8,148 |
7,522 |
4,656 |
- |
3,744 |
24,069 |
מאמר זה מובא כאן לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה. מסמך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד. המידע מוצג להמחשה בלבד. חבות המס הסופית בכל מקרה תיקבע אך ורק על ידי רשות המסים על פי הקבוע בפקודת מס הכנסה, בתקנות ובחוקים הרלבנטים.
|
עצמאי שאינו "עמית מוטב" המשלם בנפרד לביטוח מפני אובדן כושר עבודה - הכנסה חודשית שווה לשכר ממוצע במשק בשנת 2024
עצמאי שאינו עמית מוטב |
ניכוי |
זיכוי |
ניכוי נוסף |
זיכוי נוסף |
ללא הטבת מס |
סה"כ תשלום שנתי |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
הכנסה חייבת במס
לצורך החישוב - שכר ממוצע במשק נכון לשנת המס 2024 במונחים שנתיים
(12,536*12) |
150,432 |
150,432 |
150,432 |
|
|
|
סה"כ תשלום
במונחים שנתיים |
10,530 |
7,522 |
6,017 |
- |
- |
24,069 |
ניכוי משמעותו שהתשלום נחשב להוצאה מוכרת, שיעור
הטבת המס תלוי בשיעור המס השולי של העצמאי וכן יש להביא בחשבון חיסכון אפשרי
נוסף בתשלום דמי ביטוח לאומי ככל שיש חבות בתשלום דמי ביטוח על ההכנסה לפני
ניכוי זה.
זיכוי - העצמאי נהנה מהטבת מס (זיכוי מתשלום מס ככל
שיש חבות מס בשיעור של 35%) (7,522*35%=2,633)
יש תנאים לקבלת הטבות המס,
לדוגמא רק בתנאי שמשולמים 12% הראשונים
יותר ניכוי נוסף בשיעור של עד 4% נוספים.
עמית מוטב - עמית שהופקדו עבורו סכומים בקופה לקצבה
לכל הפחות בסך של 16% מהשכר הממוצע במשק במונחים שנתיים דהיינו 24,069 ש"ח
נכון לשנת המס 2024 (16%*12*12,536) (במעמד שכיר ובמעמד עצמאי, פיצויים
ותגמולים)
עצמאי שהוא עמית מוטב רשאי לדרוש חישוב לפי עמית
יחיד ("רגיל") ככל שחישוב זה מיטיב עימו (על ידי סימון איקס במקום
המתאים בדוח השנתי המוגש למס הכנסה), מומלץ לבצע בדיקת חישוב/סימולציה בתוכנה
לעריכת דוחות שנתיים למס המצויה בכל משרד יועץ מס/רואה חשבון במיוחד במקרים של
חוסך מעל גיל 50 או במקרים שההכנסה השנתית בפועל קטנה מתקרת ההכנסה להטבות המס.
מחשבי רשות המסים אינם מבצעים בדיקה איזו חלופה כדאית יותר לנישום. כמו כן
במקרים מסויימים ניתן לדרוש הטבת מס של זיכוי במקום הטבת מס של ניכוי (על ידי
מילוי השדות המתאימים בדוח השנתי המוגש למס הכנסה) ואולם יש להביא בחשבון גם את
ההשפעה על תשלום דמי הביטוח הלאומי ולא רק על תשלום מס ההכנסה.
עצמאי "עמית מוטב" המשלם בנפרד לביטוח מפני אובדן כושר עבודה - הכנסה חודשית שווה לשכר ממוצע במשק בשנת 2024 - בחלופה זו ייאלץ לשלם תשלום שנתי גדול יותר כדי ליהנות מהטבות מס זהות לאלו של עמית יחיד שאינו עמית מוטב
עצמאי עמית מוטב |
ניכוי |
זיכוי |
ניכוי נוסף |
זיכוי נוסף |
ללא הטבת מס |
סה"כ תשלום שנתי |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
תקרת הכנסה שנתית
נכון לשנת המס 2024 לעניין ההטבה - רובד ראשון |
116,400 |
116,400 |
116,400 |
|
|
|
תשלום רובד ראשון +
זיכוי נוסף |
8,148 |
5,820 |
4,656 |
- |
- |
18,624 |
תשלום נוסף הכרחי
שאינו מזכה בהטבות מס, רק לצורך עמידה בהגדרת עמית מוטב (16% משכר ממוצע במשק
במונחים שנתיים) כתנאי סף לעבור לרובד השני |
- |
- |
- |
|
5,445 |
5,445 |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
השלמה להכנסה החייבת
במס לצורך החישוב - שכר ממוצע במשק נכון לשנת המס 2024 במונחים שנתיים
(12,536*12) - רובד שני |
34,032 |
34,032 |
34,032 |
|
|
|
תשלום רובד שני -
עמית מוטב |
2,382 |
1,702 |
1,361 |
- |
- |
5,445 |
סה"כ תשלום
במונחים שנתיים |
10,530 |
7,522 |
6,017 |
- |
5,445 |
29,514 |
עצמאי "עמית מוטב" המשלם בנפרד לביטוח מפני אובדן כושר עבודה - הכנסה חודשית שווה לשכר ממוצע במשק בשנת 2024 - בחלופה זו ישלם תשלום שנתי זהה לזה של עמית יחיד שאינו עמית מוטב אבל ייהנה מהטבות מס קטנות יותר
עצמאי עמית מוטב |
ניכוי |
זיכוי |
ניכוי נוסף |
זיכוי נוסף |
ללא הטבת מס |
סה"כ תשלום שנתי |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
תקרת הכנסה שנתית
נכון לשנת המס 2024 לעניין ההטבה - רובד ראשון |
116,400 |
116,400 |
116,400 |
|
|
|
תשלום רובד ראשון +
זיכוי נוסף |
8,148 |
5,820 |
4,656 |
- |
- |
18,624 |
תשלום נוסף הכרחי
שאינו מזכה בהטבות מס, רק לצורך עמידה בהגדרת עמית מוטב (16% משכר ממוצע במשק
במונחים שנתיים) כתנאי סף לעבור לרובד השני |
- |
- |
- |
|
3,744 |
3,744 |
שיעור הפקדה |
7.00% |
5.00% |
4.00% |
|
|
16.00% |
השלמה להכנסה החייבת
במס לצורך החישוב - שכר ממוצע במשק נכון לשנת המס 2024 במונחים שנתיים
(12,536*12) - רובד שני |
34,032 |
34,032 |
34,032 |
|
|
|
תשלום רובד שני -
עמית מוטב |
- |
1,702 |
- |
- |
- |
1,702 |
סה"כ תשלום
במונחים שנתיים |
8,148 |
7,522 |
4,656 |
- |
3,744 |
24,069 |
מאמר זה מובא כאן לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה. מסמך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד. המידע מוצג להמחשה בלבד. חבות המס הסופית בכל מקרה תיקבע אך ורק על ידי רשות המסים על פי הקבוע בפקודת מס הכנסה, בתקנות ובחוקים הרלבנטים. |
|
|
|
|