דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

מבוא - רקע כללי לזכות לפיצויי פיטורים

קו הפרדה אדום

 

"כִּי-יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי, אוֹ הָעִבְרִיָּה--וַעֲבָדְךָ, שֵׁשׁ שָׁנִים; וּבַשָּׁנָה, הַשְּׁבִיעִית, תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי, מֵעִמָּךְ. וְכִי-תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי, מֵעִמָּךְ--לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ, רֵיקָם. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק, לוֹ, מִצֹּאנְךָ, וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ: אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, תִּתֶּן-לוֹ.וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיִּפְדְּךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; עַל-כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ, אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה—הַיּוֹם [1]."

ניתן לראות כי הזכות ל"מענק פרישה" או "פיצויי פיטורים" מקורה עוד בתורת ישראל ואולם בעולם המודרני, בישראל, הזכות לתשלום פיצויי פיטורים מעוגנת ב- חוק פיצויי פיטורים [2] ומהווה זכות סוציאלית המוקנית לעובד על פי חוק מגן קוגנטי. ככלל, "מי שעבד שנה אחת ברציפות - ובעובד עונתי שתי עונות בשתי שנים רצופות - אצל מעביד אחד או במקום עבודה אחד ופוטר, זכאי לקבל ממעבידו שפיטרו פיצויי-פיטורים" [3]. במסגרת חוק פיצויי פיטורים מוגדרים מצבים נוספים בהם מתקיימת זכאות לתשלום פיצויי פיטורים מלבד מצב של פיטורים, כגון: הפסקת עבודה מחמת פטירה או פשיטת-רגל של המעביד, ובתאגיד - פירוקו או מחיקתו [4], פטירה של העובד [5], התפטרות עובד לרגל מצב בריאותו או מצב בריאותו של בן משפחתו [6] ועוד.

מנגד, במסגרת חוק פיצויי פיטורים מוגדרים מצבים חריגים בהם לא תתקיים זכאות לתשלום פיצויי פיטורים על אף שמדובר בחוק מגן קוגנטי, לדוגמא: "בענף העבודה שאין בו הסכם קיבוצי, רשאי בית הדין האזורי לעבודה לקבוע שפיטוריו של עובד היו בנסיבות המצדיקות פיטורים ללא-פיצויים או בפיצויים חלקיים שיקבע; בדונו בענין זה יונחה בית הדין האזורי לעבודה על פי הכללים שבהסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של עובדים" [7]. לעניין הוראות הסכם קיבוצי יפים הם הדברים הבאים: "ההסכם הקיבוצי שחל על מרבית העובדים, הוא תקנון העבודה בתעשייה, מיום 19.9.62 בין התאחדות התעשיינים לבין ההסתדרות הכללית (להלן: תקנון העבודה). סעיף 53 לתקנון העבודה מפרט את המקרים בהם ניתן לשלול מעובד שפוטר את הזכאות לפיצויי פיטורים - באופן מלא או חלקי; ..."53. עשה עובד אחת מאלו: א. הפר משמעת באופן חמור;... ג. גנב, מעל או חיבל במהלך התקין של העבודה;... י. עבר עבירה פלילית חמורה; יהיה צפוי א. להפסקת עבודה זמנית ממושכת ללא תשלום; ב. לפיטורים ללא הודעה מוקדמת ו/או שלילה חלקית של פיצויי פיטורים; ג. לפיטורים ללא הודעה מוקדמת וללא פיצויי פיטורים;"" [8].

אם נתייחס אל הכלל, בכדי לעמוד על המהות של זכות העובד לתשלום פיצויי פיטורים, נפנה לדבריו של בית המשפט העליון באחת מפסיקותיו אשר נתן דעתו על הזכות לפיצויי פיטורים: "...'הזכות לפיצויי פיטורים היא זכות סוציאלית חשובה ויסודית לפי השקפת חברתנו', ותכליתם של פיצויים אלה אינה רק 'לפצות' את העובד על פיטוריו, בין פיטורים מוצדקים ובין פיטורים בלתי מוצדקים, אלא גם לגמול לו על שנות חייו ועוצם ידיו שנתן למעבידו או למפעלו של זה, ולהקל עליו התבססות חדשה בעבודה אחרת"[9].

לעניין המהות של זכות העובד לתשלום פיצויי פיטורים אפשר ללמוד גם מדבריה של כבוד השופטת אהובה עציון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו בעניין מרדכי האוזר [10]: "חוק פיצויי פיטורים הוא חוק סוציאלי הנועד עם חקיקתו כבר בראשית קום המדינה להטיב את מצבו הכלכלי של העובד עם סיום עבודתו ולאפשר לו רשת ביטחון כלכלית בפרק הזמן מעזיבתו את מקום עבודתו ועד למציאת מקום עבודה חלופי שימשיך לפרנסו בכבוד. גישה זו נלמדת גם מפסק דינו (בדעת מיעוט) של נשיא בית הדין הארצי לעבודה, כב' השופט סטיב אדלר, בעניינו של צדקא, בו הוא מונה ארבע תכליות עיקריות של חוק פיצויי פיטורים, כאשר בתכלית השניה הוא מתייחס לסוגיה של פיצויי פיטורים כהכנסה חלופית לעובד עד למציאת מקום עבודה אחר, באומרו: "-סכום הכסף שהעובד מקבל כפיצויי פיטורים עם פיטוריו וניתוק יחסי עובד-מעביד, מאפשר לו להתקיים בכבוד עד שימצא מקום עבודה חלופי;" (ע"ע 300274/96 שאול צדקא נ' מדינת ישראל-גלי צה"ל, לו (2001) 625)".

כאמור, הזכות לתשלום פיצויי פיטורים מעוגנת בחוק פיצויי פיטורים, אך מה לגבי שיעור הפיצויים ?

גם כאן המחוקק לא הותיר חלל וקבע פיצויים "סטטוטוריים" אשר חובה על המעביד לשלמם לעובד בכמה וכמה דרכים אשר נקבעו במסגרת החוק. ככלל, "שיעורם של פיצויי הפיטורים הוא: שכר חודש אחד לכל שנת עבודה בעובד במשכורת אצל מעביד..." [11]. כמובן שבמסגרת החוק מוגדרים מצבים נוספים בהם אופן החישוב ואופן התשלום שונים מהכלל.

זה המקום להזכיר כי לאחרונה הוגשה הצעת חוק לתיקון חוק פיצויי פיטורים [12] כך שבהתקיים תנאים מסוימים ישולם "מענק סיום יחסי עובד ומעביד" לעובד שמתפטר באופן דומה לתשלום פיצויי פיטורים לעובד שפוטר.

מכאן, אנו מבקשים לצאת אל השאלה העיקרית בה אנו מבקשים לדון במסגרת זו. מאחר והזכות לתשלום פיצויי פיטורים מעוגנת בחוק מגן קוגנטי ובמסגרת חוק פיצויי פיטורים נקבע שיעורם של פיצויי הפיטורים ואף במסגרת הפסיקה הוגדרה התכלית של פיצויים אלה, אם כך:

 

מהן הנסיבות ובאילו מקרים פוסקים בתי הדין לעבודה, בקשר לסיום יחסי עובד מעביד, פיצויים נוספים לעובד, אף מעבר לפיצויי פיטורים על פי החוק ?

במסגרת זו, נסקור את סעיפי החוק בישראל ונראה איזו רשת הגנה עומדת לרשות העובד בכל המקרים בהם זכויותיו כעובד ואף זכויותיו כאדם, מופרות בעת סיום יחסי עובד מעביד. נלמד על גישת בית המשפט מהפסיקה הרלבנטית וניווכח כי בית המשפט בעצמו, בגישתו, מהווה הגנה נוספת לעובד. ניגע בגישה המשפטית במדינות אחרות ונתמקד בכל המצבים בהם העובד זכאי לפיצוי נוסף מעבר לפיצויי הפיטורים להם הוא זכאי על פי חוק בעת סיום יחסי עובד מעביד. למעשה, התוצר הינו מטריצת כללים ורשימה של מבחנים לפיהם כל עובד בעת סיום יחסי עובד מעביד יכול לבחון, צעד אחר צעד, האם הופרו זכויותיו, מה הם הסעדים אותם יכול הוא לבקש מבית המשפט והאם הוא זכאי לפיצוי נוסף מעבר לפיצויי הפיטורים.

אין מדובר בחוות דעת משפטית. מאמר זה מובא כאן לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה. מסמך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד. המידע מוצג להמחשה בלבד.



[1]ספר דברים, פרק טו, פסוקים: יב-טו.

[2]חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג– 1963, ס"ח תשכ"ג, 163 (להלן:"חוק פיצויי פיטורים")

[3]סע' 1(א) לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963

[4]סע' 4 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963

[5]סע' 5(א) לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963

[6]סע' 6 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963

[7]סע' 17 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963

[8]עב' (חי') 4160/06 , אריק קינן נ' חברת פוקס ויזל בע"מ, (2009)

[9]ע"א 389/60, 419 טרטקובר נ' האחים ברנט את בורכרד בע"מ, פד"י טז עמוד 969, בעמודים 973-972

[10]עב' (ת"א) 7186/02, האוזר - מבטח סימון סוכנויות ביטוח בע"מ, תק-עב 2005 (1), 3363 (2005)

[11]סע' 12(א) לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963
 
[12] הצעת חוק פיצויי פיטורים למתפטר (תיקון - הזכות למענק סיום יחסי עובד ומעביד). התשע"א - 2011 , הצעת חוק פרטית מס' 3248.


פיצויים בבית הדין לעבודה:
 
  1. מבוא - רקע כללי לזכות לפיצויי פיטורים
  2. פיצויי הלנת פיצויי פיטורים - פיצויים לפי חוק הגנת השכר, תשי"ח 1958
  3. פיצוי בגין הפרת חוזה - פיצויים לפי חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג – 1973 , חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970
  4. פיצוי בגין פיטורים שלא כדין - פיצויים לפי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח 1988 , פיצויים לפי חוק עבודת נשים, תשי"ד 1954 , פיצויים לפי חוק חיילים משוחררים החזרה לעבודה התש"ט-1949 , פיצויים לפי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו–2006 , פיצויים לפי חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ"ז – 1997 , פיצויים לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח - 1998 , פיצויים לפי חוק הסכמים קיבוציים, תשי"ז - 1957
  5. פיצויים בבית הדין לעבודה - סיכום
  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.