דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

פנסיה, זה לא בגיל 67 ??

קו הפרדה אדום

מרבית האנשים נוטים לחשוב שאת תשלומי הפנסיה החודשית מקרן הפנסיה או חברת הביטוח הם יכולים להתחיל לקבל בהכרח רק בגיל 67. ..מה נכון ?

  
עו"ד (רו"ח) אמיר גבאי

מרבית האנשים נוטים לחשוב שאת תשלומי הפנסיה החודשית מקרן הפנסיה או חברת הביטוח הם יכולים להתחיל לקבל בהכרח רק בגיל 67.

ואולם, קחו לדוגמא אנשים המבוטחים בפוליסות ביטוח מנהלים אשר לפי תנאי הפוליסה, הם יכולים להתחיל לקבל את הפנסיה החודשית כבר בגיל 60. הן גברים והן נשים. אגב, כך גם לגבי כלל החוסכים בקרנות הפנסיה החדשות. דוגמא נוספת היא דווקא אותם אנשים המבוטחים בקרנות הפנסיה הותיקות אשר ככלל, לפי תקנון קרן הפנסיה, גיל התחלת קבלת הקצבה הוא גיל הפרישה לפי החוק ואולם אפילו גם הם יכולים לבקש להקדים את המועד לקבלת הפנסיה הראשונה כך שגבר, לצורך הדוגמא, יכול להתחיל לקבל פנסיה חודשית כבר בגיל 60. למען הסר ספק, במקרים רבים ניתן אף לדחות את המועד לקבלת הפנסיה הראשונה ובחלק מהמקרים אפילו כדאי.

על מנת להבין מדוע מרבית האנשים נוטים לחשוב שאת תשלומי הפנסיה החודשית מקרן הפנסיה או חברת הביטוח הם יכולים להתחיל לקבל בהכרח רק בגיל 67, די בכך שנביט בדוח השנתי של קרן הפנסיה המציגה לחוסך את תחזית הקצבה לגיל 67, די בכך שבשנים האחרונות יש שיח ציבורי פעיל באשר לגיל הפרישה לפי החוק, הנוגע בעיקרו לזכויות עובדים, לזכויות מהמוסד לביטוח לאומי ולזכאות לפטור ממס על הכנסה מפנסיה חודשית, דיון המטעה את הציבור. די בכך שנפנים כי אנשים לא קוראים. אנשים לא טורחים לעיין בתנאי פוליסת ביטוח המנהלים שלהם, אנשים לא טורחים לפתוח את תקנון קרן הפנסיה שלהם.

אפשר לומר כי השאלה אינה שאלה של עובדה, מתי נתחיל לקבל פנסיה, אלא שאלה של כדאיות כלכלית אישית, מתי כדאי לנו לדרוש את הפנסיה הראשונה. כאן אני יכול לומר, כי הדרך אל התשובה על השאלה האם כדאי לנו להקדים את מועד קבלת הפנסיה הראשונה או האם כדאי לנו לדחות אותו או לא לשנותו כלל, עמוסה בחישובים מורכבים.

במסגרת החישובים, יש להביא בחשבון הערכה לגבי תוחלת חיים ומצב בריאותי, הן של המבוטח והן של בן הזוג, מצב אישי ומשפחתי, נטל המס הצפוי על תשלומי הפנסיה (המושפע מכלל ההכנסות החייבות במס שיש לנו בתקופת הפנסיה, הן בשנים הראשונות והן בשנים המאוחרות), המקדם לפיו תחושב לנו הפנסיה מפוליסת ביטוח לקצבה או מקרן פנסיה חדשה (מקדם הנקבע לפי גיל התחלת קבלת הפנסיה, הפנסיה החודשית היא תוצאת חלוקת הסכום שצברנו במקדם), סכום החיסכון שצברנו, ריבית מקובלת להיוון התשלומים העתידיים, העדפות אישיות והשקפת עולם, ועוד ועוד שיקולים.

בהקשר זה מחובתי להוסיף כי לקראת מועד הפרישה, יסתבר במהרה לרבים מהפורשים, כי לא די בקבלת ההחלטה מתי לקבל את הפנסיה הראשונה וכי עליהם לקבל החלטות נוספות, כבדות משקל לא פחות. לדוגמא, באיזה מסלול פנסיה כדאי להם לבחור.

לסיכום, ניתן לראות כי בכל שלב בחיים, החל מהחלפת מקום עבודה בגיל צעיר ועד ליציאה לפנסיה, אנו נדרשים לקבל החלטות אשר יש להן חשיבות קריטית להמשך הדרך, כאשר ברוב המקרים הן החלטות בלתי הפיכות.

מצד אחד אני יכול להבין את כל עשרות אלפי האנשים המבקרים בכל חודש באתר פרישה אך בורחים ממנו לאחר שהייה של 3 דקות בממוצע. מדוע הם בורחים ? התשובה היא פשוטה, הם נבהלים ממפולת המידע הניחתת על ראשם ומעדיפים לשוב ולעצום עיניים.

מצד שני איני יכול להבין את כל אלפי האנשים המעבירים הנחיות לקרן הפנסיה או לחברת הביטוח עם יציאתם לפנסיה מבלי שטרחו לגשת לייעוץ אישי בטרם הם בוחנים את כל החלופות העומדות לפניהם לבחירה.

אין לי דרך אחרת להמחיש את הנזקים הנגרמים כיום למי שבוחר לדלג על ייעוץ אישי אלא להשוות זאת לתחום אחר בחיינו, הבריאות שלנו. כפי שכל מי שרק יכול להרשות לעצמו, מדיר רגליו מהרפואה הציבורית ופונה אך ורק לרפואה פרטית כי בריאותו חשובה לו, כך כל מי שרק יכול להרשות לעצמו, חייב לפנות לייעוץ אישי ולא להסתמך אך ורק על ידיעותיו האישיות, על הנחיות סוכן הביטוח שלו או קרן הפנסיה או חברת הביטוח, אם הביטחון הכלכלי שלו ושל בני משפחתו, חשוב לו. מדובר בהרבה מאוד כסף.

 
מאמר זה מובא לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ. האינפורמציה אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו והמידע מוצג להמחשה בלבד.


  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.