להלן ציטוטים מתוך דוח מבקר המדינה -
פרסום תיקים באתר - מתוך 2.6 מיליון תיקים שנפתחו
בין השנים 2017 - 2019 הב"ה לא פרסמה כ-900,000 מהתיקים (כשליש) באתר בשל
החלה גורפת של מניעת הפרסום, לרבות על עצם קיומם. נוסף על כך, יש כ- 321,000 תיקים
(12%) שהוטל עליהם חיסיון גורף בשל סיווג התיק, ולא בשל מניעה קונקרטית. למשל,
תיקי עבירות מין, תיקי קטינים, תיקים שמעורבים בהם אנשים עם מוגבלות או תיקי בית
המשפט לענייני משפחה.
מדיניות פרסום פסקי דין - בחלוף עשור ממועד מינויה, לא
מסרה ועדת אנגלרד המלצותיה על פרסום פרטים מזהים בפסקי דין ובהחלטות של בתי המשפט.
נוסף על כך, הרשות השופטת לא קבעה נהלים מפורטים ברמה הארצית להנחיית השופט וצוותו
כיצד לחסות פרטים רגישים במסמכים המיועדים לפרסום. כמו כן, רק כשליש מהשופטים (280
מתוך כ-750) השתתפו בשנים האחרונות בהשתלמויות שעסקו במישרין בהגנת הפרטיות בעת
כתיבת פסקי דין.
אפשרות חיפוש המידע במערכת - באמצעות האתר אפשר
למצוא מידע על תיקים הפתוחים לציבור בהזנת מספר התיק - נתון שאינו מפורסם לציבור
כשלעצמו, או באמצעות חיפוש לפי פרמטרים אחרים. לעמדת הב"ה, מטעמי שמירה על
פרטיות הגורמים המעורבים, המערכת אינה מאפשרת לאתר מידע באמצעות חיפוש לפי שמות
הצדדים, אף שבפועל מידע זה מתפרסם באתרים מסחריים. במצב זה נאלצים המשתמשים לשלם
עבור גישה לאתרים המופעלים על ידי גורמים מסחריים, כאלה המציעים את המידע בצורה
מקוטלגת ומונגשת יותר.
על הב"ה לפעול לפרסום תיקי בית המשפט באתר תוך הסרת
פרטים מזהים ולמנוע אי-פרסום תיקים באופן גורף בסוגי תיקים שלא חל בהם איסור פרסום
מכללא ואין החלטה שיפוטית קונקרטית. עוד מומלץ כי שר המשפטים יקבע את המדיניות
בנושא פרסום פסקי דין ויפעל לעגנה.
מומלץ כי המידע באתר יונגש במלואו, תוך מתן אפשרויות
חיפוש מתקדמות, אשר יבטיחו לציבור הרחב גישה מלאה למידע המשפטי שאינו מסווג, ללא
תלות ברכישת מנוי בתשלום מגורמים מסחריים. כמו כן, על רשות התקשוב ועל רשות
האוכלוסין והרשות להגנת הפרטיות, להשלים את הפעולות הנדרשות להפעלת החתימה
האלקטרונית המאושרת על בסיס תעודת הזהות החכמה. כמו כן, מומלץ כי הרשות להגנת
הפרטיות, רשות האוכלוסין ורשות התקשוב יבחנו בשיתוף עם הב"ה חלופות להזדהות
מייצגים ולביצוע חתימה אלקטרונית מאושרת שלא באמצעות כרטיס חכם (לדוגמה בהזדהות
ביומטרית) על בסיס תעודת הזהות החכמה.
|
להלן ציטוטים מתוך דוח מבקר המדינה -
פרסום תיקים באתר - מתוך 2.6 מיליון תיקים שנפתחו
בין השנים 2017 - 2019 הב"ה לא פרסמה כ-900,000 מהתיקים (כשליש) באתר בשל
החלה גורפת של מניעת הפרסום, לרבות על עצם קיומם. נוסף על כך, יש כ- 321,000 תיקים
(12%) שהוטל עליהם חיסיון גורף בשל סיווג התיק, ולא בשל מניעה קונקרטית. למשל,
תיקי עבירות מין, תיקי קטינים, תיקים שמעורבים בהם אנשים עם מוגבלות או תיקי בית
המשפט לענייני משפחה.
מדיניות פרסום פסקי דין - בחלוף עשור ממועד מינויה, לא
מסרה ועדת אנגלרד המלצותיה על פרסום פרטים מזהים בפסקי דין ובהחלטות של בתי המשפט.
נוסף על כך, הרשות השופטת לא קבעה נהלים מפורטים ברמה הארצית להנחיית השופט וצוותו
כיצד לחסות פרטים רגישים במסמכים המיועדים לפרסום. כמו כן, רק כשליש מהשופטים (280
מתוך כ-750) השתתפו בשנים האחרונות בהשתלמויות שעסקו במישרין בהגנת הפרטיות בעת
כתיבת פסקי דין.
אפשרות חיפוש המידע במערכת - באמצעות האתר אפשר
למצוא מידע על תיקים הפתוחים לציבור בהזנת מספר התיק - נתון שאינו מפורסם לציבור
כשלעצמו, או באמצעות חיפוש לפי פרמטרים אחרים. לעמדת הב"ה, מטעמי שמירה על
פרטיות הגורמים המעורבים, המערכת אינה מאפשרת לאתר מידע באמצעות חיפוש לפי שמות
הצדדים, אף שבפועל מידע זה מתפרסם באתרים מסחריים. במצב זה נאלצים המשתמשים לשלם
עבור גישה לאתרים המופעלים על ידי גורמים מסחריים, כאלה המציעים את המידע בצורה
מקוטלגת ומונגשת יותר.
על הב"ה לפעול לפרסום תיקי בית המשפט באתר תוך הסרת
פרטים מזהים ולמנוע אי-פרסום תיקים באופן גורף בסוגי תיקים שלא חל בהם איסור פרסום
מכללא ואין החלטה שיפוטית קונקרטית. עוד מומלץ כי שר המשפטים יקבע את המדיניות
בנושא פרסום פסקי דין ויפעל לעגנה.
מומלץ כי המידע באתר יונגש במלואו, תוך מתן אפשרויות
חיפוש מתקדמות, אשר יבטיחו לציבור הרחב גישה מלאה למידע המשפטי שאינו מסווג, ללא
תלות ברכישת מנוי בתשלום מגורמים מסחריים. כמו כן, על רשות התקשוב ועל רשות
האוכלוסין והרשות להגנת הפרטיות, להשלים את הפעולות הנדרשות להפעלת החתימה
האלקטרונית המאושרת על בסיס תעודת הזהות החכמה. כמו כן, מומלץ כי הרשות להגנת
הפרטיות, רשות האוכלוסין ורשות התקשוב יבחנו בשיתוף עם הב"ה חלופות להזדהות
מייצגים ולביצוע חתימה אלקטרונית מאושרת שלא באמצעות כרטיס חכם (לדוגמה בהזדהות
ביומטרית) על בסיס תעודת הזהות החכמה.
|
|