דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

בשורה לעמיתי קופות הגמל - הכנסת אישרה הוראת שעה - למי זה טוב ? - כולל עדכונים שוטפים

קו הפרדה אדום

פוטרת מהעבודה ? פרשת ? ירשת קופת גמל ? אתה גימלאי הממשיך להפקיד כספים לקופת גמל ? חשוב מאוד שתקרא !

 

כידוע, בינואר 2008 התקבל בכנסת, תיקון 3 לחוק קופות הגמל אשר קבע בין היתר כי כל ההפקדות החדשות לקופות הגמל הן למטרת קצבה בלבד. עם זאת, את חלק הפיצויים, גם לאחר כניסתו לתוקף של התיקון לחוק, ניתן להמשיך למשוך גם כסכום חד פעמי, במזומן, בעת עזיבת מקום עבודה.

אם כך, היכן הבעיה ?  (צפו בריאיון עם רו"ח אמיר גבאי בנושא הוראת השעה לעמיתי קופות הגמל ששודר היום ( 22/11/2010) בשידור חי בערוץ 22 בתכנית: לחיות טוב - לחצו על הקישור לצפיה בקטע הוידאו).


החל מינואר 2008, בכל המקרים בהם הושארו כספי הפיצויים בקופת הגמל, לאחר שנוכה מהם מס כחוק בעת עזיבת מקום עבודה או פרישה, לאור הנחיות האוצר שבאו בהמשך לתיקון החוק, השארת כספי הפיצויים בקופת הגמל הוגדרה כ"הפקדה חדשה", ואם מדובר בהפקדה חדשה הרי שמדובר בהפקדה למטרת קצבה בלבד. במילים פשוטות, אותם כספי פיצויים שהיו נזילים ביום עזיבת מקום העבודה הפכו לכספים מסוג קצבה, החייבים במס. לרב, "באופן אוטומטי", מבלי ידיעתם של העמיתים ובאופן מעשי, בניגוד לרצונם.

כך גם קרה במקרים בהם נפטר אדם שהייתה לו קופת גמל והכספים הועברו לקופות גמל חדשות על שמות היורשים לפי חלקם. הכספים הנזילים הפכו ביום אחד לקצבה חייבת במס.

ומה לגבי רבבות גמלאים אשר לא היו מודעים לשינוי בחוק ובמשך חודשים רבים גם לאחר כניסתו לתוקף של התיקון לחוק, המשיכו כהרגלם לחסוך כספים למטרות שונות במסגרת קופת גמל והמשיכו לבצע באופן עצמאי הפקדות חדשות לקופות הגמל שלהם – כשכל ההפקדות החדשות החל מינואר 2008 הן למטרת קצבה בלבד ? גם לגביהם קבע האוצר כי לא יוכלו למשוך כספים אלו בסכום חד פעמי, אלא רק בדרך של קצבה חודשית, אפילו שהם כבר גמלאים !

לאור מה שתיארנו, התיקון לחוק והנחיות האוצר שבאו לאחריו, הביאו מפוטרים, פורשים, יורשים וגמלאים רבים לכדי מצוקה כלכלית אמיתית בשל שלילת האפשרות למשוך את הכספים בסכום חד פעמי ואף הסבו לאותם אנשים שנאלצו בכל זאת למשוך את כספם בסכום חד פעמי, נזקים כלכליים בצורה של תשלום מס ביתר בשיעור של 35% על אותם הכספים שהיו רגע לפני כן נזילים מאחר ומדובר ב"משיכה שלא כדין".

"אלו הן הסיבות שהביאו אותי הן ברמה המקצועית כמומחה למיסוי ופרישה והן ברמה האישית, לפתוח במאבק ציבורי עיקש נגד אגף שוק ההון במשרד האוצר, רשות המסים ומנהלי קופות הגמל כאחד. המאבק שנמשך כמעט 3 שנים ברציפות הגיע לסיומו בימים האחרונים כשנתבשרנו כי ועדת הכספים של הכנסת אישרה ביום 08.11.2010 הצעת חוק לתיקון נוסף של חוק קופות הגמל כשהפעם במסגרתו הוראת שעה שבאופן מעשי תיתן מענה לבעיות אותן תיארנו כאן. נוסיף, כי לדעתנו, לא די בהוראת השעה אבל על כך כנראה כבר אין טעם להרחיב", אומר רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה, מנכ"ל B4 יועצי פרישה בע"מ.

להלן קישור לסקירת המאבק הציבורי – בעקבות תיקון 3 - משרד האוצר מטיל גזירות על עמיתי קופות הגמל וקופות הגמל שותקות

להלן קישור להודעה לעיתונות בעקבות סיום המאבק הציבורי בהצלחה - קופות הגמל יחזירו לפורשים ולמפוטרים את כספי הפיצויים שנסגרו לקצבה

 

להלן קישור לקטע מתוך תכנית רדיו בעריכתו של מנחם פרידמן - צבע הכסף - יומן בענייני כלכלה - תאריך 09.11.10 - רשת ב' תדר 95FM מרכז. יעל איילון מראיינת את רו"ח אמיר גבאי בנושא הוראת שעה לעמיתי קופות הגמל.

להלן קישור למאמר - על אילו מוצרים פנסיונים חלה הוראת השעה ? - לאור הפניות הרבות אלינו בשאלות לגבי הוראת השעה הכנו עבורכם טבלאות !

להלן דוגמאות פשוטות ככל האפשר, למקרים לגביהם הוראת השעה נותנת מענה (הדוגמאות עודכנו בהתאם לנוסח הסופי של הוראת השעה):

 
1. כספי פיצויים של מפוטר או פורש שהושארו בקופת גמל לאחר שנוכה מהם המס ביום בו עזבו את מקום העבודה
א. מי ? לדוגמא, מפוטר בן 35 שהשאיר בקופת גמל את כספי הפיצויים שהופקדו בקופת הגמל במהלך תקופת עבודתו לאחר שנוכה מהם המס כחוק על פי הוראת פקיד השומה בעת שפוטר מהעבודה, מיום 1 בינואר 2008 ועד ליום 31 בדצמבר 2011.
ב. מה התנאים ? אדם בכל גיל, שלאחר שעזב את מקום עבודתו האחרון (תוך שנוכה המס על פי הוראת פקיד השומה (מס הכנסה) מכספי הפיצויים שיש לו בקופת הגמל במעמד שכיר) לא משך את כספי הפיצויים שהיו נזילים וניתנים למשיכה במזומן מקופת הגמל וכספי הפיצויים הוגדרו מחדש על ידי הקופה כתגמולים, כהפקדה חדשה לקצבה, מיום 1 בינואר 2008 ועד ליום 31 בדצמבר 2011.
ג. לאור הוראת השעה, מה יכול הוא לעשות ? עד ליום 31 בדצמבר 2011 יכול המפוטר שבדוגמא לדרוש מקופת הגמל לבטל את שינוי מעמדם של כספי הפיצויים ככספים חדשים מסוג קצבה החייבים במס ולדרוש מקופת הגמל לקבל את הכספים במזומן, כולל הרווחים ובניכוי מס על אותם רווחים בלבד, כקבוע בהוראות פקודת מס הכנסה.

            
2. הפקדות של גמלאים לקופת גמל:
א. מי ? לדוגמא, פנסיונר בן 70 שהמשיך להפקיד כספים לקופת גמל במעמד עצמאי כחסכון שוטף, גם לאחר 1 בינואר 2008 ועד ליום 31 בדצמבר 2011.
ב. מה התנאים ? אדם שביום 31.12.2007 היה בן 60 ומעלה ובתאריך זה הייתה לו כבר קופת גמל במעמד עצמאי וגם לאחר תאריך זה המשיך להפקיד כספים באופן עצמאי בקופת הגמל.
ג. לאור הוראת השעה, מה יכול הוא לעשות ? עד ליום 31 בדצמבר 2011 יכול הפנסיונר שבדוגמא לדרוש מקופת הגמל להחזיר לו את הכספים שהפקיד בה באותה התקופה כולל הרווחים ובניכוי מס על אותם רווחים בלבד, כקבוע בהוראות פקודת מס הכנסה.

                
3. קופת גמל שנתקבלה בירושה:
א. מי ? לדוגמא, אדם בן 50 שירש מאימו שנפטרה את קופת הגמל שלה והכספים הועברו לקופת גמל חדשה על שמו מיום 1 בינואר 2008 ועד ליום 31 בדצמבר 2011.
ב. מה התנאים ? אדם בכל גיל, שירש קופת גמל מאדם שנפטר ולא משך את הכספים מקופת הגמל של האדם שנפטר, וכספים אלו הועברו לקופת גמל חדשה על שמו (של היורש), החל מיום 1 בינואר 2008 ועד ליום 31 בדצמבר 2011.
ג. לאור הוראת השעה, מה יכול הוא לעשות ? עד ליום 31 בדצמבר 2011 יכול היורש שבדוגמא לדרוש מקופת הגמל לבטל את העברת הכספים לקופת הגמל החדשה שנפתחה על שמו והגדרתם כקצבה ולדרוש מקופת הגמל לקבל את הכספים במזומן, כולל הרווחים ובניכוי מס על אותם רווחים בלבד, כקבוע בהוראות פקודת מס הכנסה.

 

להלן קישור לנוסח הסופי של הוראת השעה אשר אושר בכנסת ביום 15 בנובמבר 2010: הוראת שעה

כמה מס נשלם על הרווחים בעת המשיכה של הכספים ?

14.11.10 - ראה מכתבנו האחרון לנציבות מס הכנסה - מחלקת קופות גמל - בקשה להבהרה בנוגע לאופן חישוב המס על הרווחים במקרה של החזר כספים לעמית בקופת גמל - במסגרת הוראת השעה - הוראת שעה - בקשה להבהרה - מכתב לרשות המסים.

14.11.10 - תגובה (לא רשמית) למכתבנו: רשות המסים נעתרה לבקשתנו ותוציא הנחיות למנהלי קופות הגמל, עם אישורה הסופי של הוראת השעה. במסגרת ההנחיות רשות המסים תתייחס לאופן ניכוי המס, שיעור המס (והאם הפרשי ההצמדה יהיו פטורים ממס) ולאופן העבודה של הקופה מול העמית, כך שהעמית לא יישלח לפקיד שומה לצורך המצאת אישור "כמה מס צריך לנכות...". אנו מודים לרשות המסים על המענה המהיר לפנייתנו, נמתין למכתב ההנחיות.

18.11.10 - בקרוב הבהרות להוראת השעה - כתבה שפורסמה בגיליון עדיף - בתאריך 18/11/2010

24.11.10 - היום , יום ד', העבירה רשות המסים הנחיות לפקידי השומה (תאריך המכתב מיום 16.11.2010) לפיהן שיעור המס על הרווחים בעת משיכת הכספים מהקופות (במסגרת הוראת השעה) יהיה 15% ולא 20% (על כל הרווח ללא הבחנה בין רווח ריאלי להפרשי ההצמדה) וקופות הגמל הן אלו שיבצעו את חישוב המס ללא הפניית החוסכים לפקידי השומה להמצאת אישור למשיכת הכספים - (ראה פנייתנו בעניין זה לרשות המסים: הוראת שעה - בקשה להבהרה - מכתב לרשות המסים) . בנוסף צפויה להתפרסם הנחיה מסודרת בעניין זה למנהלי קופות הגמל - נמשיך לעדכן. עוד נוסיף, כי למרות קביעתה של רשות המסים כי מדובר באפיק לא צמוד, (ראה מכתב הנחיות לפקידי השומה), לדעתנו, עדיין מדובר באפיק צמוד ומה גם, שהוראת השעה חלה לא רק על קופת גמל "רגילה" אלא גם על פוליסת ביטוח תגמולים לעצמאים שעד ליום 31.12.07 הייתה מסוג הון והרי יש לא מעט פוליסות המבטיחות תשואה הצמודה למדד והן בהכרח אפיק צמוד ולגביהן זה לא עניין של פרשנות, ואולם כאמור זו קביעתה האחרונה של רשות המסים.

 

רשות המסים תגבה פי 4 יותר מס ממה שהיא צריכה היתה לגבות מהרווחים שהצטברו בקופות הגמל – לגבי אותם הכספים אשר ניתן למשוך במסגרת הוראת השעה- הודעה לעיתונות - 25/11/2010

 

ראו דוגמא להמחשה אותה ערך רו"ח אמיר גבאי, מנכ"ל B4 יועצי פרישה: חישוב מס על הרווחים - דוגמא

03.12.10 - לאן נעלם הפטור ממס על הפרשי ההצמדה מקופת גמל ? מאמר דיעה.

08.12.10 - ראה מכתבנו האחרון לנציבות מס הכנסה - מחלקת קופות גמל - בנוגע לאופן חישוב המס על הרווחים במקרה של החזר כספים לעמית בקופת גמל - במסגרת הוראת השעה - מכתב לרשות המסים

 

 

כדי להבין את הוראת השעה לעומק ובהרחבה, אספנו עבורכם הפניות להגדרות ולמושגים בהם עושה שימוש הוראת השעה:

סעיף 1 (הגדרות) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005* :

"קופת גמל" או "קופה" - קרן או תכנית ביטוח שניתן לגביהן אישור קופת גמל לפי הוראות סעיף 13;

"קופת גמל לקצבה" - קופת גמל המיועדת לתשלום קצבה;

"עמית-עצמאי" - עמית יחיד המשלם כספים לקופת גמל בעד עצמו, לרבות עובד המשלם כספים כאמור ללא תשלום מקביל של מעבידו;

"קופת גמל לתגמולים" - קופת גמל המיועדת לתשלום תגמולים;

"קופת גמל אישית לפיצויים" - קופת גמל לפיצויים המתנהלת בחשבונות אישיים על שם העובדים;

"קופת גמל לפיצויים" – קופת גמל המיועדת לתשלום פיצויים;


סעיף 1 (4) (תיקון סעיף 1) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון מס' 3), התשס"ח–2008* :

""קופת גמל משלמת לקצבה" – קופת גמל לקצבה שניתן למשוך ממנה כספים במישרין;

"קופת גמל לא משלמת לקצבה" – קופת גמל לקצבה שלא ניתן למשוך ממנה כספים, למעט כספים ממרכיב הפיצויים, אלא באמצעות העברתם לקופת גמל משלמת לקצבה;"


125ג. שיעור המס על הכנסה מריבית ומדמי ניכיון

(א) בסעיף זה -
"בעל מניות מהותי" - כהגדרתו בסעיף 88; "ריבית" - לרבות דמי ניכיון.
(ב) יחיד חייב במס על הכנסה מריבית בשיעור שלא יעלה על 20%, ויראו את
הכנסתו זו כשלב הגבוה ביותר בסולם הכנסתו החייבת.
(ג) (1) על אף האמור בסעיף קטן (ב), שולמה הריבית על נכס שאינו צמוד למדד, או שהוא צמוד בחלקו לשיעור עליית המדד, כולו או חלקו, או שאינו צמוד למדד עד לפדיון או עד להחזר, תחויב הכנסתו של היחיד מריבית במס בשיעור של 15%.
(2) שר האוצר רשאי לשנות בצו את שיעור המס הקבוע בפסקה (1), בהתאם לשינוי במדד.
(ד) על אף האמור בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג), יחיד חייב במס על הכנסה מריבית בשיעור הקבוע בסעיף 121, אם התקיים אחד מאלה:
(1) הריבית היא הכנסה לפי סעיף 2(1) או שהיא רשומה בספרי חשבונותיו או שהיא חייבת ברישום כאמור;
(2) היחיד תבע ניכוי הוצאות ריבית והפרשי הצמדה בשל הנכס שעליו משולמת הריבית;
(3) היחיד הוא בעל מניות מהותי בחבר-בני-האדם ששילם את הריבית;
(4) היחיד הוא עובד בחבר-בני האדם ששילם את הריבית, או שהוא נותן לו שירותים או מוכר לו מוצרים, או שיש לו יחסים מיוחדים
אחרים עמו, אלא אם כן הוכח להנחת דעתו של פקיד השומה ששיעור הריבית נקבע בתום לב ובלי שהושפע מקיומם של יחסים כאמור בין היחיד לבין חבר-בני-האדם;
(5) הריבית שולמה מקרן השתלמות לפני שחלפו התקופות האמורות בסעיף 9(16א) או (16ב), או ששולמה מקופת גמל לתגמולים וחלו עליה הוראות סעיף 3 (ד);
(6) מתקיים תנאי אחר שקבע שר האוצר, באישור ועדת הכספים של
הכנסת.
(ה) הוראות סעיף זה לא יחולו על כספים המשולמים מקופת גמל שאינה קופת גמל לתגמולים או שאינה קרן השתלמות, וכן לא יחולו על כספים המשולמים מקופת גמל לתגמולים המחויבים במס לפי הוראות סעיף 87.



  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.