דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
סימולטור פרישה
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

בחירת מסלול פנסיה רגע לפני או אחרי הפרישה

קו הפרדה אדום

איך לבחור במסלול הפנסיה הכלכלי ביותר עבורך, עם הבטחת פנסיה לבן הזוג ? ללא הבטחת פנסיה לבן הזוג ? האם כדאי להקדים את המועד לקבלת הפנסיה הראשונה ? אולי אפשר וכדאי לדחות אותו ? קרא את הכתבה בגרסה המלאה.

 

הגיע הרגע לצאת לפנסיה, צברת מספיק כסף בתכניות הביטוח והפנסיה שלך ליום שלאחר הפרישה מהעבודה וחשבת לעצמך: עבדתי, חסכתי, תמו ההתלבטויות, תמו הדאגות. אז חשבת... דווקא בעת הפרישה, רגע לפני קבלת הפנסיה החודשית הראשונה – עליך לאסוף מידע חשוב, לבצע חישובים והשוואות ולקבל החלטות מכריעות שיקבעו בסופו של דבר, איך ייראה העתיד הכלכלי שלך בתקופת הפנסיה הארוכה, החלטות שכולן בלתי הפיכות !

 

מתי כדאי להתחיל לקבל פנסיה ?

 
מרבית האנשים נוטים לחשוב שאת תשלומי הפנסיה החודשית מקרן הפנסיה או מחברת הביטוח הם יקבלו בגיל 67 (לגבר) או בגיל 62 עד 64 (לאישה). אכן, בחלק מהמקרים זה נכון ואולם לא בכל המקרים.
 
קחו לדוגמא אנשים המבוטחים בפוליסות ביטוח מנהלים אשר לפי תנאי הפוליסה, הם יכולים להתחיל לקבל את הפנסיה החודשית כבר בגיל 60, הן גברים והן נשים. אגב, כך גם לגבי עמיתי קרנות הפנסיה החדשות. דוגמא נוספת היא דווקא אותם אנשים המבוטחים בקרנות הפנסיה הותיקות אשר לפי תקנון קרן הפנסיה יכולים הם לבקש להקדים את המועד לקבלת הפנסיה הראשונה כך שגבר, לצורך הדוגמא, יכול להתחיל לקבל פנסיה חודשית כבר בגיל 60.
 
למען הסר ספק, במקרים רבים ניתן אף לדחות את המועד לקבלת הפנסיה הראשונה. "אפשר לומר כי השאלה אינה שאלה של עובדה, מתי נתחיל לקבל פנסיה, אלא שאלה של כדאיות כלכלית אישית, מתי כדאי לנו לדרוש את הפנסיה הראשונה. כאן נוכל לומר, כי הדרך אל התשובה על השאלה האם כדאי לנו להקדים את מועד קבלת הפנסיה הראשונה או האם כדאי לנו לדחות אותו או לא לשנותו כלל, עמוסה בחישובים, שבמסגרתם יש להביא בחשבון הערכה לגבי תוחלת חיים ומצב בריאותי, הן של המבוטח והן של בן הזוג, מצב אישי ומשפחתי, נטל המס הצפוי על תשלומי הפנסיה (המושפע מכלל ההכנסות החייבות במס שיש לנו בתקופת הפנסיה, הן בשנים הראשונות והן בשנים המאוחרות), המקדם לפיו תחושב לנו הפנסיה מפוליסת ביטוח לקצבה או מקרן פנסיה חדשה (מקדם הנקבע לפי גיל התחלת קבלת הפנסיה, הפנסיה החודשית היא תוצאת חלוקת הסכום שצברנו במקדם), סכום החיסכון שצברנו, ריבית מקובלת להיוון התשלומים העתידיים, העדפות אישיות והשקפת עולם, ועוד ועוד שיקולים" אומר רו"ח אמיר גבאי, מנכ"ל מיקסום תכנון כלכלי לפרישה.
 
עוד מוסיף גבאי: "המסר הראשון לפורשים הוא: במקרים רבים הם יכולים לבחור מתי להתחיל לקבל את הפנסיה וחשוב שידעו זאת שכן יש לזה משמעות כלכלית עבורם, המסר השני לפורשים: מוטב שיבצעו חישובים והשוואות של כל האפשרויות בטרם הם מקבלים החלטה, מאחר ומדובר בפערים גדולים במונחים כספיים".

צפה בקטע הוידאו - איך בוחרים מסלול פנסיה ? (מתוך התכנית "עבודה עברית" - ערוץ 22  מתאריך 06/12/2010) - רו"ח אמיר גבאי מתארח אצל מר איתן בן אליהו.



באיזה מסלול פנסיה כדאי לבחור ?

   
לקראת הפרישה, יסתבר במהרה לרבים מהפורשים, כי לא די בקבלת ההחלטה מתי לקבל את הפנסיה הראשונה וכי עליהם לקבל החלטות נוספות, כבדות משקל לא פחות מזו שתיארנו קודם.
 
לדוגמא, באיזה מסלול פנסיה כדאי להם לבחור. למה הכוונה ?
 
  • קחו לדוגמא את האנשים המבוטחים בפוליסות ביטוח מנהלים ותיקות, בפניהם מספר אפשרויות לבחירה:
    • קבלת פנסיה חודשית לכל ימי חייו של המבוטח אך ללא הבטחת המשך תשלומי פנסיה לבן הזוג, לאחר פטירתו של המבוטח.
    • קבלת פנסיה חודשית לכל ימי חייו של המבוטח אך ללא הבטחת המשך תשלומי פנסיה לבן הזוג, לאחר פטירתו של המבוטח ואולם עם הבטחה למינימום של 60 תשלומים שישולמו למבוטח או למוטבים שקבע המבוטח לצורך כך.
    • קבלת פנסיה חודשית לכל ימי חייו של המבוטח אך ללא הבטחת המשך תשלומי פנסיה לבן הזוג, לאחר פטירתו של המבוטח ואולם עם הבטחה למינימום של 120 תשלומים שישולמו למבוטח או למוטבים שקבע המבוטח לצורך כך.
    • קבלת פנסיה חודשית לכל ימי חייו של המבוטח כולל הבטחת המשך תשלומי פנסיה לבן הזוג, בשיעור של 100%, לאחר פטירתו של המבוטח.
    • קבלת פנסיה חודשית לכל ימי חייו של המבוטח כולל הבטחת המשך תשלומי פנסיה לבן הזוג, בשיעור של 60%, לאחר פטירתו של המבוטח.

      אם כך, איך בוחרים ?
 
גם כאן, חוזר ואומר רו"ח אמיר גבאי כי יש לבצע חישובים, שבמסגרתם יש להביא בחשבון את כל אותם השיקולים אותם הזכיר קודם לכן, כמו תוחלת חיים ומצב בריאותי, נטל המס על הפנסיה, מקדם הפנסיה, ריבית להיוון ועוד ומוטב שלא לבחור במסלול הפנסיה בטרם מבצעים חישובים והשוואות.

 

להלן קישור לדוגמא להשוואת מסלולי פנסיה - מסלול פנסיה - חישובים לדוגמא

 


תוחלת חיים ומצב בריאותי

לאחרונה, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מידע עדכני לשנת 2009 אודות תוחלת החיים בישראל: תוחלת חיים של גבר בישראל – 79.7 , תוחלת חיים של אישה בישראל 83.5 , חשוב לציין כי אלו הם הנתונים הידועים לנו נכון להיום והם חושבו לגבי אותם אנשים אשר נפטרו בישראל במהלך שנת 2009 ואולם, הנתון הרלבנטי עבורנו הוא לא הממוצע שחושב בשנה שעברה או בשנים שקדמו לה אלא מה צופן לנו העתיד שכן לגבי אנשים אשר פורשים היום מהעבודה צפויה תוחלת החיים לגדול עוד יותר.
 
יש לשים לב גם להבדלים בין מגזר למגזר ולדלות את הנתון הרלבנטי לגבי כל אחד ואחד. לדוגמא, לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תוחלת חיים של גבר או אישה ממוצא יהודי בישראל עוד יותר גדולה מהממוצע הכללי. "מאחר ותוחלת החיים של כל שנתון לידה גדולה מתוחלת החיים של שנתון הלידה שקדם לו, לגבי אנשים שרק היום פורשים מהעבודה - יש להביא בחשבון את תוחלת החיים המשוערת שתהא בישראל בעתיד ולא להתבסס על תוחלת החיים האחרונה שפורסמה. מה גם שכמו בכל ממוצע, יש מי שמתחת ויש מי שמעל ואם מדובר באדם בריא כנראה שתוחלת החיים שלו צפויה להיות בכל מקרה גדולה מהממוצע וחשוב מאוד להביא זאת בחשבון כשבאים לעשות חישובים כלכליים לתקופת הפנסיה" אומר רו"ח אמיר גבאי.
 
"לדעתי, אנשים בריאים, אשר היום יוצאים לפנסיה, צריכים לבסס את החישובים הכלכליים שלהם לתקופת הפנסיה על תוחלת חיים של לא פחות מ- 85 לגבר ו- 90 לאישה, אני חייב להודות שרב הגברים המגיעים אליי לייעוץ, ככל שמדובר בחישובי פנסיה, "לא נותנים לעצמם יותר מגיל 80" ואני מוצא את עצמי "נלחם" איתם על הנקודה הזו, שיאפשרו לי לבצע עבורם את החישובים הכלכליים עד לגיל 90 – של שני בני הזוג.
 
ברב המקרים בסוף אנו מגיעים לפשרה, לאמצע, לבצע את החישובים עד לגיל 85 של שני בני הזוג, לא יותר. קשה לאנשים לראות כל כך קדימה, קשה לאנשים לראות כל כך רחוק" מוסיף רו"ח גבאי.

 

מס הכנסה וביטוח לאומי – איך זה משפיע על ההחלטה ?

 
ככלל, פנסיה הינה הכנסה החייבת בתשלום מס כמו כל הכנסה אחרת ובכל גיל, אפילו בגיל 90, למעט מקרים בהם עמד הפורש בתנאים מסוימים והוא זכאי החל מגיל הפרישה לפי החוק (לדוגמא גבר – החל מגיל 67) לפטור ממס על ההכנסה מפנסיה, עד לתקרה מסוימת.
 
קבלת פנסיה לפני גיל הפרישה לפי החוק גוררת אחריה במהלך אותה התקופה (עד לגיל הפרישה) גם ניכוי דמי ביטוח לאומי ומס בריאות מתשלומי הפנסיה, למעט מקרים בודדים בהם קיים פטור על פי החוק.
 
"אחת הטעויות השכיחות בקרב הפורשים היא השוואת מסלולי הפנסיה השונים במונחים ברוטו, דהיינו לפני ניכוי מס ולפני ניכוי דמי ביטוח לאומי ומס בריאות. כאשר מבצעים חישובים והשוואות במונחים נטו, לאחר שמביאים בחשבון את תשלומי המס, התוצאה יכולה להתהפך לטובת מסלול פנסיה שבתחילה לא שקלנו אפילו לבחור בו. בסופו של דבר הפורשים הולכים למכולת עם הנטו ולא עם הברוטו וצר לי על הפורש שלא ישכיל לבצע חישובי מס מדויקים ככל האפשר בטרם הוא מקבל החלטה" אומר רו"ח אמיר גבאי.
 
עוד מוסיף גבאי: "מקור הטעות טמון בעובדה כי מרבית האנשים נוטים לחשוב שבכל מצב פנסיה היא הכנסה פטורה ממס, שבכל גיל פנסיה פטורה מניכוי דמי ביטוח לאומי ומס בריאות והעדר מודעות לייעוץ מקצועי שנועד בדיוק לרגעים האלה בחיים.
 
הפורשים אינם מביאים בחשבון הכנסות נוספות חייבות במס המשפיעות על שיעור המס השולי שלהם, כדוגמת הכנסה מעבודה חלקית בתקופת הפנסיה, הכנסה מפריסת פיצויי פיטורים חייבים במס בשנים הראשונות של הפנסיה ובעיקר, אופן מסירת הנתונים לפורש על ידי חברת הביטוח, במונחים ברוטו, לפני השפעות המס והעדר תשומת הלב החשובה ברגעים אלו, מצד סוכן הביטוח של הפורש אשר לא צפוי להמשיך לקבל עמלה מחברת הביטוח החל מהרגע שהפורש יתחיל לקבל פנסיה ובכל מקרה אין לו את הכלים והידע בתחומי המס והמימון על מנת לסייע לפורש בהחלטתו, סוללים את הדרך לטעות המשמעותית כל כך במונחים כספיים עבור הפורש, אם יבחר במסלול הפנסיה שאינו הכי כלכלי עבורו".
 
עדכון למאמר - זה המקום להוסיף עוד לכל האמור - כי לאור תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, לעיתוי התחלת קבלת הפנסיה החודשית יש משמעות מיסויית כלכלית נוספת חדשה. לגבי חלק מהפורשים העיתוי משפיע על שיעור הפטור ממס על הפנסיה החודשית, לו יהיו זכאים, לאורך כל תקופת הפנסיה !

פורשים בשיא - קרא את הכתבה מתוך עיתון גלובס- 06/12/2010

 

להלן 5 שאלות קצרות אך חשובות בנוגע לקבלת פנסיה, עליהן משיב רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה, מנכ"ל מיקסום תכנון כלכלי לפרישה:

1. האם על הכנסה חודשית מפנסיה צריך לשלם מס הכנסה ?

בניגוד למה שאנשים רבים חושבים, גם גמלאים בני 90 משלמים מס הכנסה. הכנסה מפנסיה חודשית חייבת בתשלום מס הכנסה בדיוק כמו כל הכנסה אחרת ואולם, אם עומדים בתנאים מסוימים, כמו לדוגמא – מי שלא ניצל ביום הפרישה את הפטור המגיע לו על כספי פיצויי הפיטורים, יכול הוא ליהנות מפטור ממס עד לתקרה הקבועה בחוק, על ההכנסה מהפנסיה החודשית. חשוב להדגיש שגם כאן, כדאי לבצע חישובים באיזה פטור כדאי לבחור, פטור על הפיצויים או פטור על הפנסיה.
 

2. האם על הכנסה חודשית מפנסיה צריך לשלם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות ?

ככלל, עד גיל הפרישה לפי החוק (לדוגמא גיל 67 לגבר) משלם הפנסיה ינכה מתשלומי הפנסיה דמי ביטוח לאומי ומס בריאות. החל מגיל הפרישה לפי החוק תשלומי הפנסיה יהיו פטורים מניכוי דמי ביטוח לאומי ומס בריאות. דוגמא יוצאת דופן, אישה נשואה שבעלה עובד וממשיך לשלם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות, הכנסתה מפנסיה חודשית פטורה מניכוי דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אף לפני הגעתה לגיל הפרישה לפי החוק. לכן, התשובה היא תלוי מי ותלוי מתי.


3. האם אני חייב לקבל פנסיה מהכספים שהפקדתי בקרן הפנסיה או אני יכול למשוך אותם בסכום חד פעמי ?

בעשור האחרון חלו לא מעט שינויים בחוקי המס והפנסיה. חלק מהכספים שהופקדו בקרן הפנסיה - ניתן עדיין למשוך אותם בסכום חד פעמי פטור ממס. לדוגמא פיצויי פיטורים (עד תקרת הפטור) שהופקדו בקרן הפנסיה במהלך תקופת העבודה. תגמולי עובד ומעביד שהופקדו עד לינואר 2000 בקרן הפנסיה – גם אותם ניתן למשוך בסכום חד פעמי פטור ממס ולא חייב לקבלם כקצבה חודשית חייבת במס. ואולם יש לשים לב למגבלות נוספות, מעבר לחוקי המס, לדוגמא, מי שחבר באחת מקרנות הפנסיה הותיקות הגירעוניות – לפי תקנון קרן הפנסיה, אם ימשוך שקל אחד מקרן הפנסיה ייאלץ למשוך את כל הכספים מקרן הפנסיה ולוותר על זכאותו לפנסיה חודשית. עדכון נוסף למאמר - כמו כן, חלו שינויים משמעותיים בכל הנוגע לאפשרות לבצע משיכה של כספים מסוג קצבה בסכום חד פעמי - לאור תיקון 190 לפקודת מס הכנסה.


4. האם הכנסה מפנסיה פוגעת בזכויות שלי לקבל קצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי החל מגיל הפרישה ?

התשובה היא לא. במבחן ההכנסות שעורך המוסד לביטוח לאומי לכל מבקש קצבת זקנה, את ההכנסה מפנסיה חודשית לא מביאים בחשבון. נוסיף, כי החל מגיל 70 אין כלל מבחן הכנסות ולא מביאים בחשבון, שום הכנסה נוספת, מכל סוג, שיש למבקש קצבת הזקנה.
 
 

5. באותם המקרים בהם אני זכאי לדמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי, האם הכנסה מפנסיה פוגעת בזכאותי לדמי אבטלה ?

לפי חוק הביטוח הלאומי מי שזכאי לדמי אבטלה ובאותו הזמן יש לו הכנסה מקצבה או פנסיה חודשית - יקוזזו דמי האבטלה להם הוא זכאי עד לגובה הקצבה או הפנסיה החודשית, כך שבאופן מעשי רק במקרים בהם הפנסיה או הקצבה החודשית נמוכה משיעור דמי האבטלה להם הוא זכאי ייתכן ויוכל לקבל דמי אבטלה חלקיים.
 
ואולם, יש לשים לב כי בתי המשפט בישראל כבר קבעו לא פעם אחת, שפנסיית נכות או פיצוי חודשי בגין אובדן כושר עבודה, להבדיל מפנסיה רגילה, לא יובאו בחשבון, לעניין הזכאות לדמי אבטלה !

 

מעוניין לבצע חישובים כלכליים, סימולציות מס והשוואות בין כל האפשרויות באופן מקצועי באמצעות מומחה למיסוי ופרישה באיזה מסלול פנסיה כדאי לך לבחור ? - צור קשר וקבע פגישת ייעוץ אישית.



שירות מלא בלי לצאת מהבית !
  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.