דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

התאלמנתם ? התייתמתם ? מהיום תשלמו יותר מס הכנסה על מענק מוות

קו הפרדה אדום

נציבות מס הכנסה הורתה לאחרונה לפקידי השומה שלא לאשר בקשות של שאירי עובד שנפטר לפרוס קדימה מענק מוות ופיצויי פיטורים חייבים במס, פריסה שנועדה להקל על נטל המס (הערה: המאמר משנת 2010!)

לאחרונה (הערה: המאמר משנת 2010!) נציבות מס הכנסה העבירה הנחיה לכל פקידי השומה להקפיא כל טיפול בבקשות של שאירי עובד שנפטר לפרוס קדימה מענק מוות וכספי פיצויי פיטורים חייבים במס, פריסה שכאמור נועדה להקל על נטל המס. איך נציבות מס הכנסה יכולה לעשות זאת ללא שינוי חקיקה ? אם נקרא את סעיף 8(ג) לפקודת מס הכנסה נראה כי כתוב במפורש: "...רשאי המנהל, אם נתבקש על כך, להתיר חלוקה לתקופה אחרת לרבות לשנים הבאות, בתנאים שיקבע...". דהיינו רשאי ולא חייב.


ראשית, לדעתנו, עיקרון פריסת ההכנסה לשנים הבאות לצורך מס עולה בקנה אחד עם מהות הכספים, הכנסה לתא המשפחתי לשנים שלאחר הפרישה. הוראה זו פוגעת כלכלית בכל בית אשר מאבד בטרם עת, את אחד המפרנסים ואף מפלה בין תא משפחתי של עובד שנפטר לבין תא משפחתי של עובד שפרש מעבודתו שכן נכון להיום פקיד השומה מאשר פריסה קדימה לעובד שפרש מעבודתו.

שנית, לעניות דעתנו, גם אם רשות המסים רשאית לעשות כך, יש טעם לפגם בהתנהלותה. הוראה זו מצטרפת לרצף החלטות שאינן משקפות מנהל תקין של רשות שלטונית:


1. החלטה בתחילת 2008 להקפיא למשך חצי שנה ללא שינוי חקיקה מתן אישורים לרצף זכויות פיצויים לעובדים אשר החליפו מקום עבודתם.
2. חקיקת מס רטרואקטיבית כאשר בדצמבר 2009 נקבעה תקרה לרצף זכויות פיצויים עם תחולה לינואר 2008.
3. מניעת הזכות האלמנטארית מעובדים בעלי שכר נמוך ליהנות מפטור מוגדל על כספי פיצויי פיטורים ומענקי פרישה במשך שנתיים וחצי, מינואר 2008 ועד יולי 2010 ורק בגלל שלא טרחו לעדכן את ההנחיות לפקידי השומה בהתאם למצב החדש שנוצר מאז כניסתו לתוקף של ההסכם הקיבוצי לביטוח פנסיוני במשק.
4. מצב הביש אליו הביאה רשות המסים יחד עם האוצר, פורשים רבים כאשר כספי הפיצויים שלהם בקופת הגמל נסגרו בשוגג לקצבה לאחר ניכוי מס מהם מיד לאחר פרישתם הודות לחוסר הבהירות ששרר בקרב מנהלי קופות הגמל והעמיתים עצמם בכל הנוגע לתקנות המס החדשות מאז כניסתן או אי כניסתן לתוקף בינואר 2008 למשך שנה שלמה. אגב, למצוקתם של פורשים אומללים אלו לא ניתן מענה עד היום.

ניתן לקבוע בוודאות כי התנהלות רשות המסים בשנים האחרונות ללא ספק הסבה לפורשים רבים נזקים כספיים לא קטנים ויצרה כיאוס וחוסר ודאות במשך זמן רב מדיי בתחום המס.

 

אנו קוראים לרשות המסים לתת הודעה מוקדמת לציבור בטרם כל הוראה חדשה, בין אם היא חייבת ובין אם היא רשאית.


בכל זאת, אז על מה המהומה ?

 
פריסה לשנים הבאות: עד לאחרונה - ניתן היה לקבל מפקיד השומה אישור לביצוע פריסה קדימה, לשנים הבאות.

במקרים רבים, לא בהכרח בכולם, פריסה קדימה הביאה לחיסכון גדול יותר בתשלום המס לעומת פריסה אחורה.

הכותב: רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה.

מאמר זה מובא כאן לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ. במסגרת המאמר מובאות דעה אישית ופרשנות אישית בלבד של כותב המאמר. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה.



שאירי עובד שנפטר נאלצים לבחור בין הזכות לפטור "כפול" על מענק עקב מוות לבין הזכות לפריסה לאחור של יתרת המענק החייב במס כהכנסת הנפטר בשנות המס שקדמו לפטירה ועד (כולל) שנת הפטירה - קול קורא מיום 19/04/2019

מענק מוות - מס הכנסה על מענק מוות של עובד שנפטר ואפשרויות תכנון מס

מענק עקב מוות - פטור על כספי פיצויים שראו בהם הכנסת עבודה ושולם עליהם המס בשלב ההפקדה (לרבות פטור ממס על הרווחים שנצברו) - סעיף 9(7א)(ב1) לפקודת מס הכנסה

 
 

מיסוי מקרה פטירה של עובד (מאמר דיעה בלבד - דיון תיאורטי בלבד !)


  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.