דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

ייעוד לקצבה ו רצף קצבה I רצף קיצבה

קו הפרדה אדום

מה זה רצף קצבה או ייעוד לקצבה ?

בעת עזיבת מקום עבודה או פרישה, בהנחה ובמהלך תקופת העבודה עד וכולל יום סיום יחסי עובד מעביד בוצעו הפקדות על ידי המעסיק בעבור העובד לפוליסת ביטוח מנהלים מסוג קצבה או לפוליסת ביטוח מנהלים הונית ותיקה אשר יש לה נספח המאפשר ייעוד לקצבה (רצף קצבה) או לקרן פנסיה ותיקה או לקרן פנסיה חדשה (מקיפה או יסוד), (וכן גם לכל סוג של קופת גמל או פוליסת ביטוח מנהלים בהתייחס להפקדות שבוצעו החל מינואר 2008) - צבורים כספי פיצויים בתכניות השונות הנ"ל אשר ניתן להשאירם בחברת הביטוח, בקרן הפנסיה או בקופת הגמל לקצבה, לטובת קבלת פנסיה חודשית בעתיד, החל מגיל 60 ויותר. ככלל, הקצבה משולמת לכל החיים. (יש לשים לב גם לבחירת מסלול הקצבה ולתנאי הפוליסה או לתקנון קרן הפנסיה).

נדגיש כי התייחסותנו במאמר זה היא לכספי הפיצויים.

רצף קצבה - ייעוד פיצויי פיטורים לקצבה

מה יוצא לי מזה ?

ייעוד לקצבה / ייעוד כספי פיצויים לקצבה / רצף קיצבה מהווה בחלקו תכנון מס ובחלקו עסקה כלכלית ועיסקת מימון שמהותה תכנון מקורות ההכנסה לתקופת הפנסיה לכל דבר ועניין, נסביר -

תכנון מס - חוקי המס קובעים כי כספי פיצויים שיועדו לקצבה לא יובאו בחשבון בעת עזיבת עבודה או פרישה לצורך ההתחשבנות במס הכנסה כסכום המשולם במזומן, כלומר לא ינוכה מס הכנסה מסכומים אלו. המס ישולם אם בכלל (בהתאם לשיעור המס השולי של הפורש בתקופת הפנסיה / בעת קבלת הקצבה ובהתחשב במידת זכאותו לפטור ממס על קצבה), יש להביא בחשבון כי קיצבהחודשית / פנסיה חודשית עד גיל הפרישה ככלל, על פי החוק, חייבת גם בתשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות עד לתקרה (למעט מקרים חריגים). כחלק מתכנון המס מתבצעת בדיקה איזה פטור כדאי לנצל - פטור על מענקי הפרישה או פטור על קצבה או שילוב בין שני הפטורים !

המהות הכלכלית והמימונית - הרי שדחיית מועד קבלת הכספים לתקופת הפנסיה והויתור על קבלת הכספים במזומן כסכום חד פעמי אל מול קבלת קצבה חודשית / פנסיה חודשית לכל החיים והכל על פי תנאי הפוליסה או תקנון קרן הפנסיה היא החלטה כלכלית לכל דבר ועניין המצריכה התחשבות בנתונים האישיים של הפורש (מצב אישי ומשפחתי, מצב בריאותי), נתוני ריבית להיוון מקובלים, מקדמי ההמרה לגמלא על פי תנאי הפוליסה או תקנון קרן הפנסיה, תחזית של תשואות עתידיות, מידע בדבר דמי הניהול החלים על קצבה, המס הצפוי על הפנסיה בעתיד, דמי הביטוח הלאומי ומס הבריאות, מקורות ההכנסה הנוספים של הפורש, גיל אקטוארי לחישוב (תוחלת חיים) ומשתנים רבים נוספים אשר את כולם יש להביא יחד בחשבון בעת קבלת החלטה מסוג זה כבר במועד עזיבת מקום עבודה או פרישה. לפיכך מומלץ לקבל חוות דעת כלכלית המתחשבת בכל אותם המשתנים מגורם מקצועי וחיצוני שאינו קשור לחברת הביטוח או קרן הפנסיה, אצלה מופקדים הכספים.

האם כדאי לבצע רצף קצבה / לייעד פיצויים לקצבה ?

במטרה להקטין את נטל המס או אף לפטור את כספי הפיצויים ממס לחלוטין, במקרים מסוימים, ניתן לבצע רצף קצבה, לייעד לקצבה את כספי הפיצויים מסוג קצבה החייבים במס, במלואם או בחלקם, אולם מומלץ לבחון את הכדאיות בסיוע של מומחה למיסוי ופרישה, שכן עלולה להיווצר, כפי שאנו מכנים זאת, "גיבנת מס" בעתיד, כלומר ייתכן מצב בו בעת עזיבת מקום עבודה או פרישה לא ישולם מס על כספי הפיצויים שיועדו לקצבה אולם בעת קבלת הפנסיה החודשית ישולם מס בשיעור גבוה מדיי במהלך כל תקופת הפנסיה המתארכת משנה לשנה !

ראו עדכונים - ינואר 2017 :



החלת רצף קצבה על עובד שפרש ולא ביצע בחירה - מתוך "לוח העזר לחישוב מס הכנסה ממשכורת ושכר עבודה" לחודש ינואר 2017 ואילך שהפיצה רשות המסים בתחילת חודש ינואר 2017 - עמוד מס' 5

רצף קצבה אוטומטי- הקלה על העובד או חרב פיפיות ?


ראו עדכונים - דצמבר 2019:

חוזר מס הכנסה מס' 4/2019 מיום 31/12/2019 - בו נקבעו תנאים וכללים לקבלת אישור לרצף קצבה באיחור - ראה הסבר ופירוט התנאים: אישור לרצף קצבה גם באיחור - חכם יהיה המהיר להכיר.

ראו עדכונים - עד וכולל 2024:


האם ניתן להקטין את המס על הקצבה ?

גם כאשר בוחרים במסלול רצף קצבה ומייעדים כספי פיצויים (וגם תגמולים) לקצבה ניתן בדרכים שונות להקטין את נטל המס על תשלומי הקצבה החודשית במהלך תקופת הפנסיה. פעולות נוספות כגון הפקדה לקופת גמל יכולות לסייע בכך. כמובן שלפני הכל יש לבחון באופן מקצועי איך ניתן לממש את מקסימום הפטור ממס המגיע לפורש על הכנסה מקצבה החל מגיל הזכאות כהגדרתו בחוק ולבחון כל סעיף וסעיף העשוי לסייע בכך בפקודת מס הכנסה ובהוראות החוזרים המקצועיים של רשות המסים. מעבר לפטור ממס על קצבה מזכה כהגדרתו, זה המקום להזכיר גם את האפשרות לבחון זכאות לפטור ממס נוסף על קצבה חודשית המוגדר פטור על קצבה מוכרת. ראה מטה קישור למידע נוסף.

חרטה מרצף קצבה - האם ניתן להתחרט לאחר שמבצעים רצף קצבה ?

מאחר ואנחנו לא חיים במדינה "קומוניסטית"... ככל שמעוניינים לבצע חרטה מרצף קצבה ולמשוך את הכספים במזומן הרי שניתן לעשות זאת ואף גורם לא יכול למנוע מאיתנו לממש את חסכונותינו כסכום חד פעמי בטרם התחלנו לקבל קצבה חודשית מאותם הכספים ואולם השאלה היא באיזה "מחיר". מהן הסנקציות הכלכליות מבחינת תנאי תכנית הביטוח או הפנסיה (תנאי פוליסה או תקנון), מה הן הסנקציות מבחינת היבטי המס. יש מקרים בהם ניאלץ לשלם מס על אותם הכספים ויש מקרים בהם לא נידרש לשלם מס בכלל. תלוי בנתונים האישיים וכן מתי בוצע הייעוד לקצבה, במסגרת התשובה לשאלה זו נתייחס לחוק ההסדרים:

2000 – חקיקת חוק ההסדרים והשלכותיו על הפנסיה

ביטול הפטור החוזר על כספי פיצויים שיועדו לקצבה -
  • לפני חקיקת חוק ההסדרים, עובד שפרש מהעבודה, היה רשאי למשוך את כספי הפיצויים הפטורים ממס ולייעד לקצבה את יתרת הכספים החייבים במס (רצף קצבה). במידה והעובד חזר בו מרצף הקצבה, היה רשאי לקבל פטור נוסף בשיעור של 20% בגין כל שנה החל מהשנה השישית ועד השנה העשירית.
  • התיקון בסעיף ביטל את האפשרות לקבל פטור נוסף בעת חזרה מרצף קצבה. משמעות הדבר שמי שניצל את תקרת הפטור בעת הפרישה, לא יוכל שוב ליהנות מפטור נוסף.
  • תחולה - בהתייחס למי שפרש וביקש אישור לרצף קצבה עד 10.01.2000, וביקש לאחר מכן לחזור מרצף קצבה, יחולו הכללים הישנים. בהתייחס למי שפרש וביקש אישור לרצף קצבה החל מיום 10.01.2000 יחולו הכללים החדשים (לאור העיכוב בפרסום החוק עודכן התאריך מיום 01.01.2000 ליום 10.01.2000 ראה הוראות מס הכנסה בחוזר שפורסם).
  • ראה גם הסברים נוספים במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה לשנת התקציב 2000 - הטבות מס לחסכון לטווח ארוך - חוזר מס הכנסה מס' 7/2000 מיום 01/06/2000.
תיקון סעיף 87 לפקודה -

ביטול האפשרות למשוך כספים כסכום חד פעמי פטור ממס מקופת גמל לקצבה.
  • כדי למנוע משיכה מוקדמת של סכומים שיועדו בעת ההפקדה לקצבה, תוקן הסעיף כך שכספים שישולמו על ידי קופת גמל לקצבה שלא כקצבה, ייחשבו כתשלום שלא כדין ויחול עליהם מס בשיעור של 35% או לפי שיעור המס השולי של המבוטח, לפי הגבוה מביניהם.
  • תחולה - על כל התשלומים לפוליסות לקצבה חדשות וקיימות החל מיום 1.1.2000.
מכאן נולד...נספח ההון

בעקבות חוק ההסדרים לשנת 2000 אשר קבע הוראות מס חדשות ביחס לתכניות מסוג קצבה שנפתחו בעבר, נתבקש משרד האוצר ע"י חברות הביטוח לאשר הוספת "נספח הון" לפוליסות המוכרות כקופות גמל של שכירים לקצבה. הוספת נספח ההון אפשרה למבוטח לשנות את התמהיל העתידי של חיסכון לקצבה וחיסכון להון בפוליסה קיימת. נספח ההון הוא ביסודו תוספת לפוליסה הבסיסית הבנויה על פי מנגנון פוליסה מסוג "עדיף". לאחר הוספת נספח ההון, בעל הפוליסה יכול היה לייעד חלק מההפרשות לפוליסה לנספח ההוני והכספים אשר נצברו בגין חלק זה משולמים בתום התקופה כסכום הוני (חד פעמי) ואילו שאר כספי החיסכון בפוליסה המקורית ישולמו כקצבה. נדגיש כי החל מינואר 2008 כל ההפקדות הן אך ורק למטרת קצבה ואין עוד רלבנטיות לנספח ההוני בהתייחס להפקדות חדשות מאז.

חרטה מרצף קצבה לפי סעיף 9(7א)(ז) לפקודת מס הכנסה


האם משיכה במזומן של כספי פיצויים שחוייבו במס בשלב ההפקדה בקופה שנכללו באופן מכוון או בשוגג במסגרת בסכום הכולל שאושר לרצף קצבה תיחשב לחרטה מרצף קצבה על כל ההשלכות של חרטה מרצף קצבה ?

במסגרת מענה בכתב שנתקבל בתודה מהגברת היקרה, רו"ח רונית כהן – מנהלת מחלקת קופות גמל - רשות המסים בישראל ביום 21/09/2023 בין היתר ניתנה ההתייחסות גם לשאלה זו - 

הגברת היקרה, רו"ח רונית כהן הבהירה לבקשתנו כי "בין אם ניתן אישור לרצף קצבה ובין אם לאו, חלים על הסכומים שחויבו בשווי ההוראות שלהלן: 1. קיימת אפשרות לקבל מסכומים שחויבו בשווי קצבה מוכרת פטורה ממס. (מכוח החוק). 2. סכומים שחויבו בשווי ניתנים למשיכה על ידי פנייה ישירות לקופת הגמל ולא נדרש אישור מפקיד שומה ומשיכתם לא תחשב הפרה של הרצף. (ניתנה הנחייה)".

דהיינו, במילים שלנו - 

א. לא נדרש אישור מס הכנסה המתייחס לכספי פיצויים שחוייבו במס בשלב ההפקדה, 
ב. למשיכה במזומן של כספי פיצויים אלו, למי שמעוניין בכך, יש לפנות ישירות לקופה, 
ג. זה לא משנה אם באופן מכוון או בשוגג נכללו גם כספי פיצויים אלו במסגרת אישור מס הכנסה לרצף קצבה או לא ניתן לגביהם אישור מס הכנסה בכלל, 
ד. משיכה במזומן של כספי פיצויים אלו לא תיחשב לחרטה מרצף קצבה, לא תיחשב להפרה של התנאים לרצף קצבה ולא תגרור אחריה חרטה מרצף קצבה מכלל כספי הפיצויים שבהסדר מס של רצף קצבה מהמעסיק הרלבנטי,
ה. וכן ניתנו הנחיות לקופות דהיינו לדברי רו"ח רונית כהן הקופות מעודכנות בכל הנחיות אלו !

חרטה "כפויה" מרצף קצבה




רצף קצבה - נקודות עיקריות
  • השארת כספי הפיצויים בקרן פנסיה או בפוליסת ביטוח לקצבה בחברת ביטוח למטרת קבלת קצבה חודשית לאחר הפרישה (החל מינואר 2008 בכל קופת גמל לקצבה).
  • יש לבחון את הכדאיות הטמונה בייעוד כספים לקצבה הן בהיבט המימוני ןהן בהיבט המס, היום ובעתיד.
  • יש להתחשב במצב האישי והבריאותי, במצב המשפחתי ובכל מידע רלבנטי נוסף.
  • ייעוד כספי פיצויים לקצבה - כפוף למגבלות.
  • ייעוד וחרטה כתכנון מס במגבלות הוראות החוק.
  • להביא בחשבון מצבים בהם תיתכן חרטה "כפויה" מרצף קצבה (ראה הסבר ופירוט מעלה).
  • ניוד כספים תוך שמירה על וותק וזכויות.
  • לעיתים ייעוד פיצויים לקצבה או למעשה אי משיכה ואי פדיון כספי הפיצויים מהווה תנאי הכרחי לקבלת קצבה מקרן פנסיה, לדוגמא בקרן פנסיה ותיקה. (אחרת יהיה על העמית למשוך את כל הכספים שצבר בקרן הפנסיה !)
פטור ממס על קצבה

פטור ממס על קצבה מזכה או פטור ממס על קצבה מוכרת או פטור על היוון קצבה - למידע נוסף: פטור לקיצבה (פנסיה) המשתלמת מאת מעביד או קופת גמל ולקיצבה המשתלמת על פי ביטוח מפני אבדן כושר עבודה.

עדכון ינואר 2023 - לקראת פרסום טופס 161 החדש והתחלת השימוש בו

ההנחיות - החל מיום פרסום טופס 161 החדש והתחלת השימוש בו

באחריות המעסיק: חישוב התקרה לרצף קצבה ברירת מחדל + בדיקה ודיווח האם הסכומים העומדים לרשות העובד במרכיב הפיצויים בכל קופות הגמל לקצבה, אינם עולים או עולים על התקרה הנקובה בסעיף 9(7א)(ז1) לפקודה (סעיף א.11 לטופס 161 החדש).

נציין כי החל ממועד פרסום טופס 161 החדש והתחלת השימוש בו - מעסיקים יוכלו לבצע בקלות חישוב של התקרה לרצף קצבה ברירת מחדל באמצעות סימולטור 161 (הנתונים הדרושים יופיעו בחלק התחתון של מסך תוצאות החישוב).

באחריות המעסיק: חישוב סכומים מירביים לפרישה (סכום לרצף קצבה, סכום לרצף פיצויים, סכום המענק הפטור לפי סעיף 9(7א)(א) לפקודה או סעיף 9(7א)(ב) לפקודה) + בדיקה ודיווח האם בחירות העובד בחלק ב.1 לטופס 161 החדש נעשו במגבלת הסכומים המירביים המפורטים בסעיף א.12 לטופס 161 החדש (סעיף א.12 לטופס 161 החדש וסעיף ג.1 + סעיף ג.2 לטופס 161 החדש).

נציין כי החל ממועד פרסום טופס 161 החדש והתחלת השימוש בו - מעסיקים יוכלו לבצע בקלות חישובים של כל הסכומים המירביים לפרישה באמצעות סימולטור 161 (הנתונים הדרושים יופיעו בחלק התחתון של מסך תוצאות החישוב).

באחריות המעסיק: בדיקת עמידת העובד בכל התנאים המפורטים בטופס 161 החדש (סעיף ג.1 + סעיף ג.2 לטופס 161 החדש).

יודגש כי המעסיק אינו רשאי לדלג על מילוי כל חובותיו: "חלקים א' ו- ג' בטופס זה ימולאו ע"י המעסיק" (מקור: פינה שמאלית עליונה בראש העמוד הראשון לטופס 161 החדש).

הצהרת המעסיק לפיה כל הפרטים שמסר בטופס זה , על כל חלקיו, הם מלאים ונכונים וכי ידוע לו כי העונשים הקבועים בחוק בגין השמטת פרטים או מסירת פרטים שאינם נכונים (סעיף ג.3 לטופס 161 החדש).


ראה טופס 161 החדש וראה התייחסות מפורטת בטבלה: טופס 161 - סדר הפעולות - תרשים זרימה.


תנאים למתן אישור לרצף קצבה על ידי המעסיק - (במקום פקיד השומה או נציבות מס הכנסה - מחלקת קופות גמל)


רצף קצבה אוטומטי / רצף קצבה ברירת מחדל - דיון
 
במסגרת תיקון 232 לפקודת מס הכנסה, החל מינואר 2017 התווספה לפקודת מס הכנסה ההוראה הבאה אותה כינינו "רצף קצבה אוטומטי" -

הוראות סעיף 9(7א)(ז1) לפקודת מס הכנסה- "... יראו עובד שפרש והסכומים העומדים לזכותו במרכיב הפיצויים בכל קופות הגמל לקצבה בשל עבודתו אצל אותו מעביד...כאילו הודיע למנהל, בעת פרישתו, על רצונו להמשיך ולהשאירם למטרת תשלום קצבה, אלא אם כן הודיע למנהל אחרת".

הדיון: כמה זמן עומד לרשות העובד הפורש לפנות לפקיד השומה ולהודיע אחרת ? היכן קבוע פרק הזמן ?

האם פקיד השומה יכול לקבוע כלל לפיו - העובד הפורש רשאי להודיע לו אחרת כל עוד לא התחלפה שנת מס מיום סיום עבודה ? אנו מניחים שלא. מדוע ? מאחר וקחו לדוגמא עובדים המסיימים לעבוד במקום עבודתם, נניח ביום 30 בנובמבר באותה השנה, נניח ביום 31 בדצמבר באותה השנה, אז אם יפנו לפקיד השומה לאחר ה- 1 בינואר של שנת המס העוקבת יטען פקיד השומה בפניהם שחלפה שנת מס ? ברור שזה לא הגיוני.

האם פקיד השומה יכול לקבוע כלל לפיו - העובד הפורש רשאי להודיע לו אחרת כל עוד לא חלפה שנה מלאה מיום סיום עבודה ? אנו רואים לפנינו דוגמא בה לא חלפה שנה מלאה מיום סיום עבודה ועדיין דחה פקיד השומה את בקשתו של העובד הפורש לפריסה למקסימום שנות הפריסה החל משנת הפרישה.

באופן דומה, ניתן להעלות דוגמא של עובד פורש שסיים לעבוד ביום 1 בינואר בשנה מסויימת ופנה בבקשה לפריסה ביום 31 בדצמבר באותה השנה, לכאורה חלפה שנה מלאה ואולם ברור שאין עילה לפקיד השומה לדחות בקשתו המוגשת ביום 31 בדצמבר באותה השנה. אפשר לחשוב על דוגמאות נוספות, מקרים בהם הבקשה לפריסה מוגשת במסגרת דוח שנתי המוגש למס הכנסה, ועוד...

לסיכום נקודה זו - אין לנו כל ספק, נכון לעכשיו, כל עוד לא ייקבע אחרת בדרך של חקיקה והעניין יישאר עניין של פרשנות ומבחן סבירות, כי ניתן לתקוף החלטה זו של פקיד השומה בנקל, במיוחד במקרים בהם השיהוי שחל בפניית העובד הפורש לפקיד השומה - חל בנסיבות שלא היו תלויות בו.

עדכון 28/09/2023 - 

במסגרת מכתב הנחיות של רשות המסים למעסיקים ולשכות השירות מיום 28/09/2023 בנושא מערכת מקוונת לדיווח על עזיבת מקום עבודה (פרישה ממקום עבודה) -

בסעיף 1 (ו) במכתב זה מציינת רשות המסים כי מיד לאחר שתופעל המערכת המקוונת לדיווח על עזיבת מקום עבודה (בשלבים כמובן, מדובר בתהליך ארוך ומורכב לעניות דעתנו) - "במקרים בהם העובד לא יודיע על בחירתו בחלוף 3 חודשים מדיווח המעסיק, והמערכת תזהה כי העובד עומד בתנאים להחלת ייעוד לקצבה כברירת מחדל, בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה, המערכת תייעד לקצבה את כספי הפיצויים ויונפקו האישורים המתאימים".

כלומר אפשר לומר כי לראשונה, לפי מיטב ידיעתנו, רשות המסים נוקבת בפרק זמן מוגדר (3 חודשים מדיווח המעסיק לרשות המסים) כמענה לשאלה ששאלנו את עצמנו זמן רב, מהו פרק הזמן העומד לרשות העובד המסיים לעבוד במקום עבודה בטרם יוחל עליו באופן "אוטומטי" הסדר מס של רצף קצבה כברירת מחדל, במקרים העונים לכל התנאים להסדר מס זה, על כל ההשלכות של הסדר מס "אוטומטי" זה. נוסיף ונדגיש פעם נוספת כי לעניות דעתנו כל עוד לא ייקבע אחרת בדרך של חקיקה והעניין יישאר במסגרת חוזרים מקצועיים של מס הכנסה, ניתן לתקוף מדיניות זו של רשות המסים, במיוחד במקרים בהם השיהוי שחל בפניית העובד הפורש לפקיד השומה - חל בנסיבות שלא היו תלויות בו (מה מעמדם של החוזרים המקצועיים של רשות המסים והאם יש להם תוקף משפטי מחייב ?).

עדכון ינואר 2024 - עדכון ראשון

בינואר 2024 רשות המסים בישראל השיקה מערכת דיווח חדשה למעסיקים ("טופס 161 דיגיטלי") המאפשרת למעסיק או למייצג של המעסיק לדווח באופן מקוון על כל מקרה של סיום עבודה של עובד. ואולם, נכון לינואר 2024 המענה שהמערכת נותנת לעובד הוא מוגבל. נכון לינואר 2024, הדיווח המקוון הוא דיווח רשות ולא דיווח חובה !במקרה בו בחר המעסיק לבצע את הדיווח באופן מקוון, במקרים בהם העובד לא יודיע על בחירתו בתוך שלושה חודשים מדיווח המעסיק, והמערכת תזהה כי העובד עומד בתנאים להחלת ייעוד לקצבה כברירת מחדל בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה, בחלוף מועד הבחירה המערכת תייעד לקצבה את כספי הפיצויים ויונפקו האישורים המתאימים ! (הוראות סעיף 1.ו.למכתב הנחיות של רשות המסים לפקידי השומה, המעסיקים, לשכות שירות, בתי תוכנה והמייצגים מיום 31/12/2023).

עדכון ינואר 2024 - עדכון שני

במסגרת מכתב תגובה אשר נתקבל בתודה ביום 11/01/2024 מהגברת רו"ח רונית כהן – מנהלת מחלקת קופות גמל ומיסוי יחידים - רשות המסים בישראל - אופן היישום של הוראות סעיף 9א(ג)(1)(ב) לפקודת מס הכנסה וזאת בהמשך לפנייתנו בנושא זה לרו"ח רונית כהן – מנהלת מחלקת קופות גמל - רשות המסים בישראל ולמנהלים ולמנהלות בכירים/בכירות ברשות המסים בישראל - מיום 14/11/2022 - רשות המסים אינה מיישמת את הוראות הפקודה כלשונן ואינה נוהגת בצורה אחידה ועקבית בכל המקרים בהם נישומים פונים אליה בבקשה לבצע "קיבוע זכויות" - אופן היישום של הוראות סעיף 9א(ג)(1) לפקודת מס הכנסה - (אופן ההצמדה), רשות המסים, בין היתר, מתייחסת גם לנושא אותו הגדירה "התחשבנות מאוחרת" - 

סעיף 7 במכתב -

"בהקשר זה יצוין, כי רשות המיסים נוהגת במדיניות מקילה בה העובד רשאי לגבש בחירותיו במהלך שנת הפרישה וגם בשנה העוקבת לפרישה ואלו יראו בבחינת "התחשבנות מאוחרת" על הסכומים שהועמדו לרשות העובד בקופת הגמל. ומכאן שעומדת בפני העובד האפשרות למשוך גם חלק מהמענק בפטור ממס ולגבי חלק מהסכומים לבקש רצף קצבה במסגרת התחשבנות מאוחרת זו (להלן: "התחשבנות מאוחרת").

כלומר, על אף האמור עד כה במאמר זה, במכתב זה רשות המסים "מצהירה" לראשונה על עמדתה ומדיניותה באשר למענה על השאלה כמה זמן עומד לרשות העובד הפורש (מבחינתה) לפנות לפקיד השומה ולהודיע אחרת ? היכן קבוע פרק הזמן ? וזה בהחלט לא כאמור מעלה: "3 חודשים מדיווח המעסיק לרשות המסים...".

הערה: מבחינתנו אין זו "מדיניות מקילה" אלא הבנה פשוטה מצד רשות המסים שהיא אינה יכולה לנהוג באופן אחר במסגרת החוק, וזאת בהתאם לניתוח שלנו מעלה במאמר זה....

ראה כל התייחסותנו לנושא זה (פרק הזמן) בפסקאות הקודמות על מנת שלא לחזור על הדברים.


אין מדובר בחוות דעת משפטית. מאמר זה מובא כאן לידע כללי בלבד והוא אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי או כל ייעוץ אחר. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה. מסמך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד. המידע מוצג להמחשה בלבד, הוראות הדין והוראות רשות המסים בישראל הן המחייבות בלבד.



 
        
ראה מכתב התגובה אשר הוגש לרשות המסים - על ידי לשכת יועצי המס בישראל בסיוע של רו"ח אמיר גבאי - 15.05.2011 -  חרטה מרצף קצבה - תגובה


תקרה לרצף קצבה - האמנם ? עדכון שוטף מחודש 04/2021

 
  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.