דף הבית שירות מלא – בלי לצאת מהבית !
יצירת קשר
לתאום פגישה
1599-500-570
בי. פור תכנון פרישה בע''מ פרישה
 
 
אל תשלמו מס מיותר תכנון מס
 
להנות מהמקסימום תכנון כלכלי
 
סימולטור מס
מחשבונים
טפסים
סרטונים
קיבוע זכויות
פיצויי פיטורים
כתבות
מאמרים
טופס 161
עדכונים שוטפים
מצגות
פיטורים והתפטרות

שלא ייגמר לעולם - אומרים לא למודל הצ'יליאני !

קו הפרדה אדום

זהירות, תוחלת חיים לפניך! והפעם: איך מנהלים את הכסף בתקופת הפרישה * כתבה שלישית בסדרה .
מאמר שפורסם בגיליון עדיף - בתאריך 07/05/09

מאת: רו"ח אמיר גבאי

במאמר הקודם עסקנו בהיערכות כלכלית למצב בו הכסף עלול להיגמר כבר בעשור השני של הפרישה והזכרנו את ההפקדה החד פעמית לקצבה כפתרון אפשרי לבעיה. כעת, יש ללמוד אתגר נוסף בניסיוננו לצלוח את תקופת הפרישה ברווחה ובכבוד: איך מנהלים את הכסף בתקופת הפרישה.

תקופת הפרישה אמורה להיות עת להירגע וליהנות מהחיים, אך בעבור פורשים רבים זוהי תקופה לדאגה שהכסף לא ייגמר. בזמן שכלכלן הפרישה מנבא לפורש על מה הוא ייאלץ להוציא כספים בתקופת הפרישה, החל מהוצאות מחייה שוטפות ועד להוצאות על טיפולים רפואיים ודיור מוגן ועל אילו מותרות ייאלץ הוא לוותר, נדרש הפורש לגבש אסטרטגיה מוצקה ואיתנה ודרכי פעולה, כדי להימנע מלכלות את כל הכסף שלו, מוקדם מדיי.

זה נשמע הגיוני כשאתה עוצר לחשוב על כך, אחרי הכל אין לפורש מושג כמה זמן ימשיך לחיות, האם יחיה עד גיל 80 או 95? הפורש אינו יודע גם איך ישתנו השווקים הפיננסיים משנה לשנה או מה יקרה עם שיעור האינפלציה. כאשר אוספים את כל הגורמים הללו למקשה אחת, יש לפורש דילמה אמיתית המוטלת על כתפיו. אם כך, מה הם הפתרונות

להלן שתי אסטרטגיות בסיסיות:

האסטרטגיה הראשונה היא למשוך סכום קבוע בכל חודש מכספי החיסכון. סכום קבוע קטן ככל שיהיה, המבוסס על התקופה הצפויה בה הפורש עשוי להיזקק להכנסה ולא בהכרח על מה שהוא רוצה או צריך. זה בטח לא נשמע כמו דרך לפרישה מתוקה, אבל אם הפורש יוציא יותר כסף מסכום קבוע זה, הוא מהמר על ביטחונו הכלכלי, הוא מגלגל את קוביית המזל שלו על כך שייגמר לו הכסף מהר מדי, אלא אם הוא יודע משהו על תוחלת החיים הצפויה שלו שאנחנו לא.

בכל שנה ושנה לאחר השנה הראשונה לפרישתו, הוא יגדיל את סכום המשיכה החודשית בהדרגה בעקבות האינפלציה. יש לזכור שייתכן שחלק מהכספים שהוא מושך באופן שוטף מהתכניות השונות שלו, חייב בתשלום מס.

האסטרטגיה השנייה היא לרכוש קצבה (פנסיה) מהפקדה חד פעמית. פתרון עליו דיברנו בהרחבה במאמר האחרון.



מניחים לכסף לעבוד


בניגוד למה שרבים סבורים, משמעות הפרישה אינה בהכרח שהפורש צריך לבצע מעתה את כל השקעותיו באפיקי השקעה "סולידיים" המפיקים עבורו הכנסה קבועה בתשואה קבועה בלבד במטרה לכאורה להוות עבורו "השקעות בטוחות". הכסף שלו צריך להספיק לטווח ארוך, לעשורים שלמים, ולכן חלק מתיק ההשקעות הכולל שלו יכול "לרכוב" על השוק. אין כל ספק כי חלק מנכסיו הפיננסיים של הפורש צריך להיות מושקע באופן שמרני, אך הוא זקוק גם להון מניות שיביס את האינפלציה ויספק לו צמיחה ארוכת טווח. בתחום זה אין חליפה או נוסחה המתאימה לכולם. באופן כללי ניתן לחלק את תיק ההשקעות בין אגרות חוב, מניות, השקעות אלטרנטיביות, תכניות חיסכון, פיקדונות ומזומן בתמהיל נכון שיקבע עבורו מנהל ההשקעות שלו, בהתאם לצרכיו. מהרגע שהפורש פיתח תכנית פעולה המבוססת על פיזור סיכונים, עליו לדבוק בה ולפעול על פיה, אל לו להניח לאירועים קצרי מועד בשוק לגרום לו לנהוג בפזיזות ובחוסר זהירות. מנגד, אל לו להיות חמדן מדי ועליו להימנע מלהתפתות להשקעות מסוכנות.

הממוצע האמיתי

במהלך השנה האחרונה, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי פורשים רבים, כמו חוסכים רבים אחרים, הדירו רגליהם מכל אפיק השקעה הכולל בתוכו מניות. בבואם לבחון את רמת החשיפה שלהם לתנודות בשוק ההון הם נטו להסתכל על שיעור המניות באותה קופת הגמל או באותה קרן השתלמות בהתעלם משאר נכסיהם, מה שגרם להם לקבל תמונת מצב שגויה אשר בעקבותיה קיבלו החלטות שגויות. לצורך ההמחשה, גם אם מרכיב המניות בקופת הגמל של הפורש הינו בשיעור של 50%, ייתכן שכאשר הוא יבצע חישוב פשוט של ממוצע משוקלל של שיעור המניות מכלל הנכסים שלו, לרבות חסכונות אחרים, נכסי נדל"ן ונכסים אחרים, הוא יגיע מהר מאוד למסקנה ששיעור החשיפה שלו למניות נמוך בהרבה אפילו ממה שהוא זקוק לו כמנוע צמיחה לעתיד. ולכן, יש לבחון את שיעור החשיפה לנכסי סיכון כדוגמת מניות באופן יחסי לכלל הנכסים שלו העומדים לרשותו כמקורות הכנסה בתקופת הפרישה.

 

לא להרוויח זה בדיוק כמו להפסיד, אל תשכחו לחזור.


קובעים סדר קדימויות


כשאנו מדברים על סדר קדימויות אנו מתכוונים כמעט לכל היבט הקשור לאופן בו הפורש מנהל את הכסף שלו ועושה שימוש בו, בתקופת הפרישה. מוטב לפורש להבחין בין הון מניב לבין הון צומח, לחלק את המטרות והיעדים שלו לטווח קצר ולטווח ארוך ובהתאם לכך לחלק את כספו ואת השקעותיו. עליו ליצור לעצמו מקורות להכנסה חודשית שוטפת קבועה וזמינה ככל האפשר ונכסים לטווח ארוך שהתנודות בהם אינן משפיעות על מהלך חייו, כך שהשקל הראשון שיהיה זמין לו למחייה שוטפת בשנה הקרובה, מקורו יהיה בהשקעות לטווח קצר. בדרך זו הוא לא יפגע בתוצאות ההשקעות לאורך זמן. מעבר לכך, עליו לתת את הדעת להיבטי המס. לדוגמה, אם יש לפורש כספים בקרן השתלמות אשר הרווחים בה פטורים ממס ומנגד הוא מחזיק בתיק השקעות מנוהל אשר במסגרתו הוא משלם מס על רווחי ההון, מומלץ לו לעשות שימוש ראשון בכספים אשר הרווחים עליהם חייבים במס דהיינו בתיק ההשקעות. מעבר לכך, צעד חכם הוא לרכז את רב החשיפה שלו למניות ונכסי סיכון אחרים שהם לרב השקעה לטווח ארוך דווקא במסגרת קרן ההשתלמות ולא במסגרת תיק ההשקעות של הפורש, כך הוא יגדיל את התשואה נטו על כלל הנכסים שלו, מאחר וכפי שציינו בקרן ההשתלמות הרווחים פטורים ממס. מומלץ לממש את הנכסים בתקופת הפרישה בסדר קדימויות כזה המגן על תוצאות ההשקעות לאורך זמן ומשמר את יתרונות המס הגלומים בכל נכס ונכס והטבות המס מהן יכול ליהנות הפורש.


אומרים לא למודל הצ'יליאני


בעקבות החלטת הממשלה מיום 14 לדצמבר 2008 בעניין סיוע ממשלתי לחיסכון פנסיוני - "להטיל על הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר לעשות, בתוך שישה חודשים, את הפעולות הנדרשות לשם יצירת מסלולי השקעה התלויים באופן החיסכון באפיקי החיסכון לגיל פרישה, באופן שיביא להקטנת הסיכון הגלום בתיק ההשקעות של החוסכים הקרובים לגיל פרישה ושל מקבלי קצבאות ובשים לב למאפייני אותו חיסכון", הציג ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון בחודש מרץ 2009, תכנית לפיה בכוונת האוצר להגביל את חופש הבחירה של חוסכים בני 60+ בין אפיקי ההשקעה השונים במסגרת החיסכון הפנסיוני. לפיכך, שאלתנו למר ידין ענתבי היא כיצד תכנית האוצר, שמרחיקה לכת במידת מעורבותה של המדינה בכיסו הפרטי של האזרח, עולה בקנה אחד עם הנקודות החשובות שהועלו במאמר הנוכחי בכל הקשור לניהול כספים בתקופת הפרישה ועם הצורך במקרים רבים, בהמשך החזקה בנכסי סיכון לרבות מניות גם במהלך תקופת הפרישה ולו בשל העובדה כי היא מתארכת משנה לשנה ועשויה להתפרס אף על פני שלושה עשורים ויותר ? מוטב יהיה לציבור החוסכים בישראל, אם האוצר ירסן את הפאניקה שתקפה גם אותו ולא רק את הציבור עצמו, בעקבות המשבר הכלכלי האחרון ויימנע מחקיקה שתיצור מצב בלתי הפיך בתחום החיסכון הפנסיוני ותגרום נזקים כלכליים לאורך זמן לציבור החוסכים בישראל.


מה האוצר יכול לעשות במקום אימוץ המודל הצ'יליאני ?


לקבוע תקן אחיד לשירות אותו מעניקים הגופים הפיננסיים לציבור החוסכים בישראל אם מדובר בזמן המתנה סביר למענה טלפוני, סניפים לקבלת קהל, מספר עובדים מינימאלי על כל מספר עמיתים פעילים ועוד, הגיע הזמן שהגופים הפיננסיים יעניקו שירות ללקוחות לא פחות טוב מהשירות אותו מעניקות חברות הסלולר ללקוחותיהן.


לחייב את הגופים הפיננסיים בהקמת מוקד השקעות טלפוני ועידוד שימוש בקופת גמל מסלולית וקרן השתלמות מסלולית בדרך של הסברה ולא בדרך של כפייה. אם האוצר יחייב את הגופים הפיננסיים להקים מוקד השקעות טלפוני בו יוכל החוסך לקבל מידע חיוני לצורך קבלת החלטות, השימוש במסלולי השקעה המתאימים לצרכי החוסך יתפוס תאוצה, שכן עד אז, שיווק הקופות המסלוליות על ידי הגופים הפיננסיים, משול למצב בו נותנים אגוזים למי שאין לו שיניים.


לחייב את הגופים הפיננסיים במסגרת הדיווח הרבעוני לחוסך לספק לו המלצה בכתב לגבי תמהיל ההשקעות המומלץ לו לפי מאפיינים תואמים - לכל הפחות להציג בפניו 4 פרופילים של השקעה: עד גיל 40, בין גיל 40 לגיל 55, בין גיל 55 לגיל 75 וגיל 75 ומעלה או כל חלוקה הגיונית אחרת, לגופים הפיננסיים יש את הכלים לדעת הרבה יותר מזה על הלקוח שלהם.

 

 

 

 


שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה. מסמך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד.



 
בחירת מסלול השקעה בקופת גמל או בקרן השתלמות - רקע כללי לקראת השינויים הצפויים החל מחודש ינואר 2016 בכל הקשור לאופן ניהול החסכונות שלנו
  דף קודם  
הדפס את המאמר
מחשבונים
טפסים
פיצויי פיטורין
מצגות
מאמרים
פיטורין והתפטרות
קיבוע זכויות
טופס 161
כתבות
סימולטור מס
עדכונים שוטפים
סרטונים

תכנון פרישה

קו הפרדה אדום
תכנון מס
תכנון כלכלי
תקנון | קצת עלינו | לתאום פגישת ייעוץ | 1599-500-570
Facebook
תקנון | קצת עלינו
לתאום פגישת ייעוץ 1599-500-570
Facebook
© כל הזכויות שמורות ל בי. פור תכנון פרישה בע"מ.